لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۰

دستگیری «۳۰۰ هزار نفر» در رابطه با مواد مخدر طی ۱۰ ماه در ایران


ستاد مبارزه با مواد مخدر در ایران می‌گوید در ۱۰ ماه گذشته ۳۰۰ هزار نفر در رابطه با مواد مخدر در کشور بازداشت شده‌اند.

علیرضا جزینی، قائم مقام دبیرکل این ستاد افزوده‌است که ۶۰ هزار نفر از این افراد را معتادان کف خیابانی تشکیل می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا روز یکشنبه ۱۲ بهمن، آقای جزینی در سخنانی در استان لرستان همچنین از فوت ۲ هزار نفر در ایران طی هشت ماه امسال به علت مصرف مواد مخدر خبر داده‌است که ۲۰۰ نفر آن‌ها زن بوده‌اند که افزایشی ۹٫۲ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

علیرضا جزینی در سخنانش به آمار کل معتادان در ایران اشاره نکرده‌است، اما به گزارش روزنامه همشهری، او در دی ماه امسال از شناسایی یک میلیون و ۳۲۵ هزار معتاد در ایران خبر داده بود.

آقای جزینی همزمان «تغییر نگرش در مصرف مواد مخدر از سنتی به صنعتی و شیشه» و کاهش سن مصرف مواد مخدر را فاجعه‌آمیز و بسیار نگران‌کننده خوانده و گفته بود که یک درصد دانش‌آموزان کشور مواد مخدر مصرف می‌کنند که قبلا این میزان، نیم درصد بوده است.

به گزارش ایسنا در ششم بهمن، آقای جزینی مواد مخدر صنعتی را در ۲۵ درصد قتل‌ها در کشور دخیل دانسته بود.

درباره شمار کل معتادان در ایران آمار متغیری تاکنون اعلام شده‌است و برخی مسئولان و کارشناسان این آمار را بیش از چهار میلیون نفر هم ذکر کرده‌اند.

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر در ایران در سخنانش در لرستان گفته‌است که ۸۹ درصد مراکز ترک اعتیاد در سطح کشور ساماندهی یا پلمب شده‌اند و این ستاد انتظار دارد مسئولان این استان ۱۰ مرکز لرستان را «در مسیر ساماندهی مجوز قانونی» قرار دهند.

علیرضا جزینی در دی‌ماه از وجود شش هزار مرکز درمان معتادان در سراسر کشور خبر داده بود که ۹۳ درصد این تعداد توسط بخش خصوصی اداره می‌شده‌است.

او همچنین گفته بود که یک هزار و ۴۰۰ مرکز درمان معتادان غیر مجاز در کشور وجود دارد که تا آن زمان ۸۸ درصد این مراکز ساماندهی شده بودند.

خبرگزاری ایسنا در هفتم بهمن به نقل از سعید قاسمیان، مدیرکل برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در همایش «زنان در مسیر توسعه اجتماعی» در مورد زنان معتاد در ایران گزارش داده بود که ۶۲ درصد از زنان مصرف‌کننده، متاهل، ۴۱ درصد زیر ۳۵ سال و ۷۱ درصد دارای تحصیلات دیپلم و زیر دیپلم هستند و بیشتر زنان معتاد، تریاک، شیشه و هروئین مصرف می‌کنند.

آقای قاسمیان با اشاره به پیامدهای مصرف مواد مخدر افزوده بود این کار، در ۶۵ درصد موجب همسرآزاری و در ۵۵ درصد موجب طلاق می‌شود.

او تعداد زنان زندانی را ۶۷۰۰ نفر اعلام کرد بود و گفته بود که جرایم ۴۳ درصد مردان و ۵۴ درصد زنان زندانی مربوط به مواد مخدر است.

XS
SM
MD
LG