لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۷

«نیمی» از معتادان ایران در ادارات دولتی مشغول به کارند


به گفته معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر، در هفت ماه گذشته در ایران هزار و ۷۰۰ معتاد جان خود را از دست داده‌اند.
به گفته معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر، در هفت ماه گذشته در ایران هزار و ۷۰۰ معتاد جان خود را از دست داده‌اند.
بابک دین‌پرست، معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر روز یک‌شنبه ۳۱ فروردین اعلام کرد که بر اساس مطالعات، ۵۳ درصد از معتادان در ایران در سازمان‌های دولتی مشغول به کارند.

آقای دین‌پرست که دیداری از مرکز ملی مطالعات اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی تهران داشت، تعدادی از آمارهایی که ستاد مبارزه با مواد مخدر در تحقیقات‌اش به دست آورده را در اختیار رسانه‌ها گذاشت و گفت که در ایران مصرف مواد مخدر دومین علت مرگ پس از تصادفات است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) آقای دین‌پرست اعلام کرده است که ۶۳ درصد از مجموع معتادان متاهل‌اند، ۷۵ درصد دیپلم دارند و ۲۱٫۵ درصد تحصیلات خود را تا سطح لیسانس ادامه داده‌اند.

وزیر کشور ایران آذرماه سال گذشته اعلام کرده بود یک میلیون و ۳۲۵ هزار نفر در ایران اعتیاد دارند و شش میلیون نفر به طور مستقیم با مسئله اعتیاد درگیرند.

با این احتساب، در حدود ۷۰۲ هزار نفر که به مواد مخدر اعتیاد دارند هم‌اینک در ادارات دولتی ایران مشغول به کارند.

اشتغال این تعداد از معتادان در سازمان‌های دولتی در حالی انجام گرفته که پایگاه اطلاع‌رسانی دولت روز ۲۸ تیر ماه ۱۳۸۹ از ابلاغ آیین‌نامه‌ای خبر داده‌بود که بر اساس آن استخدام افرادی که به دخانیات، مواد مخدر و مشروبات الکلی اعتیاد دارند، در کلیه ادارات دولتی ممنوع است.

بر اساس این خبر وزیران عضو «کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک» آیین‌نامه اجرایی را تصویب کرده‌اند که بر اساس آن سازمان‌ها و اداره‌های دولتی باید سلامت جسمانی و روانی داوطلبان استخدام را از طریق آزمون علمی، مصاحبه تخصصی و معاینات پزشکی بررسی کنند.

در همین حال بابک دین‌پرست، معاون ستاد مواد مخدر، روز یک‌شنبه از سود کلان قاچاقیان نیز خبر داده و گفته است که قاچاقچیان مواد مخدر «سالیانه سه میلیارد دلار» سود می‌کنند و مشخص نیست که این پول در کجا خرج می‌شود.

آقای دین‌پرست همچنین در حاشیه اجلاس کمیته تخصصی فرهنگی پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی که صبح روز دوشنبه، اول اردیبهشت ماه، برگزار شد اعلام کرد که سال گذشته سه هزار و ۵۶ معتاد در ایران جان خود را از دست داده‌اند.

این عدد در سطح جهان ۲۰۰ هزار معتاد بوده است. بر اساس صحبت‌های آقای دین‌پرست، تنها طی هفت ماه گذشته ۱۷۰۰ نفر در ایران بر اثر اعتیاد جان خود را از دست داده‌اند.

مدیر کل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی نیز در تیرماه سال پیش گفته بود روزانه ۱۱ نفر در ایران در اثر اعتیاد به مواد مخدر فوت می‌کنند و بیش از ده درصد از جمعیت ۱۵ تا ۴۵ ساله ساکن تهرات حداقل یک بار ماده مخدر شیشه را مصرف کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG