لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۵

واکنش‌ها در ایران به فیلم مستند «من روحانی هستم»


تصویری از مستند «من روحانی هستم» که به حوادث کوی دانشگاه و تیرماه سال ۷۸ و موضع‌گیری حسن روحانی در باره آن می‌پردازد.
تصویری از مستند «من روحانی هستم» که به حوادث کوی دانشگاه و تیرماه سال ۷۸ و موضع‌گیری حسن روحانی در باره آن می‌پردازد.
مستند «من روحانی هستم» که از بهمن‌ماه سال گذشته در حال اکران شدن در دانشگاه‌های ایران است، به دلیل محتوای جنجالی‌اش اعتراض علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، و دفتر رییس‌جمهوری ایران را بر انگیخته است.

علی لاریجانی روز یکشنبه، هفتم اردیبهشت ماه در جمع تشکل‌های کارگری و بسیج کارگران به محتوای «خلاف واقع» این مستند اعتراض کرده و از سازندگان‌اش می‌پرسد «آیا به تاریخ هم دروغ می گویید؟»

مستند «من روحانی هستم» به کارگردانی معصومه نبوی و تهیه‌کنندگی گروه شفق همزمان با تولد آقای روحانی در روز نهم بهمن‌ماه، در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران به نمایش در آمد.

به گفته کارگردان این مستند، «من روحانی هستم» روایتی از ۵۰ سال زندگی سیاسی رییس‌جمهوری ایران است و بر اساس کتاب «خاطرات هاشمی و روحانی» ساخته شده است.

در این مستند مطرح می‌شود که آقای روحانی در سال ۱۳۶۵ و پس از نشستن یک هواپیمای ناشناس در فرودگاه قلعه‌مرغی تهران که حامل یک هیات بلندپایه آمریکایی به رهبری رابرت مک‌فارلین، مشاور امنیتی رونالد ریگان، رییس جمهوری وقت آمریکا است از طرف هاشمی رفسنجانی (رییس مجلس وقت) مامور می‌شود تا به دیدار آمریکایی‌ها برود.

«من روحانی هستم» ادعا می‌کند که این گروه آمریکایی یک کیک که رویش نقش یک «کلید» طراحی شده، همراه با یک کتاب انجیل (به امضای ریگان) و سلاح‌های مورد نیاز ایران را حمل می‌کرده است. آقای روحانی در سال ۱۳۹۲از نشان «کلید» در جریان مبارزات انتخاباتی‌اش استفاده می‌کرد.

ربط ماجرای مک‌فارلین به آقای روحانی با واکنش رییس مجلس ایران همراه شده است. آقای لاریجانی می‌گوید: «این دروغ است، کسانی که در آن شرایط سیاسی پس از انقلاب حضور داشتند، همه می‌دانند که آقای روحانی نقشی در مسئله مک‌فارلین نداشته است چرا دروغ می‌گویید؟»

رییس مجلس ایران در بخشی دیگر از صحبت‌های خود خطاب به افرادی که قصد «متفرق کردن اذهان عمومی» را دارند گفته است که می‌خواهند با «مشی مارکسیستی» خود برای رسیدن به هدف‌شان از هر حربه‌ای استفاده کنند.

وی از سازندگان این مستند انتقاد کرده که چرا برای ساخت این مستند از نظر «بزرگانی که در جریان انقلاب بودند» استفاده نکرده‌اند و این مستند را «دروغی بزرگ به تاریخ» خوانده است.

این در حالی است که معصومه نبوی، کارگردان این مستند، هفتم اردیبهشت در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفته است «تقریبا تمامی منابع» آن‌ها «دوستان و وابستگان آقای روحانی» بوده و از خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی که «رییس‌جمهور از نزدیکان ایشان هستند» در ساخت این مستند بسیار استفاده شده است.

خانم نبوی در رابطه با ماجرای «مک‌فارلین» می‌گوید «روایتی که در رسانه‌های آمریکایی وجود داشت با روایت رسمی آقای هاشمی و اطرافیانش تفاوت داشت که ما روایت آقای هاشمی را مبنای کارمان قرار دادیم.»

از دیگر مواردی که در این مستند مطرح می‌شود نقش آقای روحانی در «ماجرای ۹۹ نفر» است. ماجرای ۹۹ نفر به انتخاب و معرفی میرحسین موسوی برای بار دوم به مجلس برای تصدی پست نخست‌وزیری سال ۱۳۶۴ باز می‌گردد که ۹۹ نفر از نمایندگان وابسته به جناح راست به وی رای اعتماد ندادند.

مستند یاد شده می‌گوید که آقای روحانی یکی از این ۹۹ نفر بوده است.

اختلافات محسن رضایی با حسن روحانی در مورد ادامه جنگ و همچنین موافقت‌نامه سعدآباد که در زمان دولت محمدخاتمی بین ایران و غرب بر سر پرونده هسته‌ای ایران امضا شد، از جمله موارد دیگری است که در این مستند به نمایش در می‌آید.

یک «منبع آگاه» در دفتر رییس‌جمهوری ایران نیز «اطلاعات و نحوه تدوین این مستند» را «ناصحیح» خوانده و گفته است که سال گذشته به سازندگان این مستند تذکر داده شد که اشکالات را برطرف کنند، اما این اتفاق نیفتاده است.

«سفیر فیلم» که کار پخش این فیلم در دانشگاه‌ها را برعهده دارد، چندی پیش اعلام کرد که دانشگاه‌های امیرکبیر و علامه‌طباطبایی اجازه اکران این فیلم را نداده‌اند و سپس معصومه نبوی، کارگردان، در گفت‌وگو با خبرگزاری نسیم در دوم اردیبهشت ماه، از مسئولان دولتی گلایه کرد و گفت کار آن‌ها برخلاف صحبت‌های آقای رییس‌جمهوری مبنی بر بازکردن فضای دانشگاه‌هاست.

با وجود انتشار این خبر، مدیران کل امور فرهنگی هر دو دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا این خبر را رد کرده‌اند.

فیلم «من روحانی هستم»، مستندی سه گانه است که در حال حاضر تنها بخش اول آن در حال اکران در دانشگاه‌هاست. گروه چند رسانه‌ای شفق، تهیه کننده این مستند، پیش‌تر انیمیشن‌هایی نظیر «هیس! بی‌سوادها حرف نمی‌زنند»، «فیلترینگ مذاکرات» و «وقتی ظریف خواب است» را تهیه کرده است که در اغلب آن‌ها به نقد نظرات و گفته‌های دولت جدید می‌پردازد.
XS
SM
MD
LG