لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۲

هشدار عفو بین‌الملل در مورد محاکمه ارژنگ داوودی به اتهام محاربه


ارژنگ داوودی
ارژنگ داوودی
سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که قرار است دادگاه ارژنگ داوودی، فعالی سیاسی ایرانی که از سال ۱۳۸۲ در زندان به سر می‌برد، چهار روز دیگر به اتهام محاربه در تهران برگزار شود.

عفو بین‌الملل روز دوم شهریورماه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که ارژنگ داوودی از هفتم تیرماه به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده‌ و، به گفته این سازمان، امکان دارد آقای داوودی در این زندان مورد شکنجه یا اذیت و آزار قرار گرفته باشد.

سازمان عفو بین‌الملل که مقر آن در لندن است می‌گوید قرار است آقای داوودی هفتم شهریورماه در دادگاه به اتهام محاربه محاکمه شود.

این سازمان در حالی از برگزاری دادگاه آقای داوودی به اتهام محاربه خبر داده است که بر اساس قوانین جزایی اسلامی در ایران، مجازات محاربه اعدام است.

ارژنگ داوودی که شخصا خود را «معلم، شاعر، نویسنده و زندانی سیاسی» معرفی می‌کند، آبان‌ماه ۱۳۸۲ بازداشت شد.

اتهام‌های اصلی وی راه‌اندازی و تاسيس «جنبش آزادی ايرانيان» و «کنفدراسيون دانشجويان ايرانی» عنوان شده است؛ هرچند اتهام‌های ديگری همچون نوشتن «مانيفست ضد نظام جمهوری اسلامی»، توهين به رهبر و بنيانگذار جمهوری اسلامی و مسئولان نظام و روحانيان، توهين به مقدسات، و همکاری با خبرنگار کانادايی، جين کوکان، برای ساخت فيلم مستند «ايران ممنوع» نيز در پرونده ارژنگ داوودی وجود دارد.

آقای داوودی ۱۶ ماه پس از بازداشت برای نخستین بار در دادگاه حاضر شد و به ۱۵ سال زندان، ۷۴ ضربه شلاق و پنج سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شد.

ارژنگ داوودی از سال ۱۳۸۲ تاکنون در زندان‌های مختلفی از جمله، زندان‌های اوین، اهواز، بندرعباس و گوهردشت کرج به سر برده است.

وی در سال‌هایی که در زندان بوده، بارها در اعتراض به وضعيت زندان، رفتار زندان‌بانان و اوضاع سياسی- اجتماعی ايران اعتصاب غذا کرده است.

در همین زمینه، آقای داوودی هشتم شهريورماه سال ۸۹، در چهل و هشتمين روز از يکی از اعتصاب غذاهايش برای مدتی به حال کما فرو رفت.
XS
SM
MD
LG