لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۷

بشار اسد: با عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی غرب مذاکره نخواهم کرد


عکس آرشیوی است.
عکس آرشیوی است.
بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، روز یکشنبه در نخستین سخنرانی عمومی خود طی چند‌ماه گذشته گفت که با «عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی غرب» مذاکره نخواهد کرد و بر «بسیج ملی» برای خروج از بحران در سوریه و مقابله با «تروریست‌های القاعده» تاکید کرد.

بشار اسد که در سالن اپرای دمشق سخنرانی می‌کرد، گفت: «ما هیچ راه حل دیپلماتیکی را رد نکردیم. ما با مذاکره موافق بودیم و از راه حل دیپلماتیک استقبال کردیم. اما با چه کسانی می‌خواهیم وارد مذاکره شویم؟ با افراط گرایانی که به جز تروریسم و خونریزی چیزی نمی‌فهمند؟»

وی افزود که با «عروسک‌های خیمه‌شب بازی» غرب و افرادی که از خارج از کشور خط می‌گیرند، وارد مذاکره نخواهد شد.

آقای اسد افزود: دستش را برای مذاکره با افرادی دراز می‌کند که بر اساس اصول و با تعهد به «وطن‌پرستی»، پا پیش می‌گذارند و «وطن فروش» نیستند.

رییس جمهوری سوریه پیشنهاد کرد تا با افرادی که به گفته وی به سوریه «خیانت» نکرده‌اند، «مذاکره آشتی» برگزار کند و تأکید کرد که این مذاکره با تشکیل «دولت جدید» و اعطای «عفو عمومی» همراه خواهد بود.

وی با این‌حال تاکید کرد که ورود به راه حل سیاسی، در ابتدا نیازمند «توقف کمک‌رسانی‌های مالی و تسلیحاتی قدرت‌های منطقه» به نیروهای مخالف، «پایان دادن به عملیات تروریستی» و «کنترل مرزها» است.

وی از ارتش سوریه، فرماندهان و سربازان، نیروهای مسلحی که به گفته وی برای «امنیت» سوریه وارد عمل شده‌اند و همچنین شهروندانی که از نیروهای مسلح حمایت کرده‌اند، تقدیر و تشکر کرد.

رییس جمهوری سوریه با اشاره به نبود امنیت و ثبات در سوریه گفت: «سوریه برای همه ما است و همه ما باید از آن محافظت کنیم.»

در پایان سخنرانی بشار اسد، حامیانش با شعار «خدا، سوریه و بشار کافی است»، او را مورد تشویق قرار دادند.

بشار اسد آخرین بار، ماه نوامبر سال ۲۰۱۲، با تلویزیون روسیه گفت‌ و گو و تاکید کرده بود که در سوریه می‌ماند و تا زمان مرگ برای کشورش می‌جنگد.

سخنرانی روز یکشنبه بشار اسد در حالی برگزار شد که سوریه همچنان دچار بحران است.

روز شنبه، ۱۶ دی‌ماه، ارتش سوریه با پرتاب موشک بر مناطقی از دمشق سعی کرد شورشیانی را که قصد نزدیک شدن به کاخ ریاست جمهوری را داشتند، متفرق کند.

یک روز پیش از آن نیز، انفجار یک ماشین بمب‌گذاری شده در پمپ بنزینی در دمشق، به گفته فعالان اپوزیسیون سوریه به کشته شدن ۱۱ تن و مجروح شدن ۴۰ نفر دیگر انجامید. دولت سوریه «تروریست‌ها» را مسئول این انفجار دانسته است.

بحران سوریه و شورش های مردمی در این کشور نزدیک به دو سال است که ادامه دارد و بر اساس آخرین گزارش سازمان ملل که هفته گذشته منتشر شد، در درگیری های این کشور بیش از ۶۰ هزار نفر کشته شده اند. جنگ داخلی سوریه همچنین بیش از نیم میلیون نفر آواره بر جای گذاشته است.
XS
SM
MD
LG