لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۲

نماینده مجلس ایران: اختیارات تیم مذاکره‌کننده اتمی کاهش یافته است


اسماعیل کوثری می‌گوید نگران آن است که در مذاکرات هسته‌ای تصمیم‌ اشتباه و عجولانه‌ای گرفته شود.
اسماعیل کوثری می‌گوید نگران آن است که در مذاکرات هسته‌ای تصمیم‌ اشتباه و عجولانه‌ای گرفته شود.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی می‌گوید اختیارات تیم مذاکره‌‌ اتمی ایران نسبت به دور قبل کاهش یافته و در عین حال هشدار داده است که در صورتی که این تیم اشتباهات پیشین را تکرار کند٬ مجلس با آن‌ برخورد قاطع خواهد کرد.

اسماعیل کوثری، نماینده مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی، در گفت‌گو با خبرگزاری بسیج که روز چهارشنبه، ۲۴ اردیبهشت‌ماه منتشر شد٬ با تاکید بر «عملکرد ضعیف» تیم مذاکره ایران در دور مقدماتی مذاکرات ژنو و عدم پای‌بندی گروه ۱+۵ به تعهداتش گفت: «از این جهت در دور دوم٬ تیم مذاکره‌کننده باید حساس و دقیق تمامی بندهای توافقات را مورد بررسی قرار دهد تا اشتباهات قبل تکرار نشود.»

وی افزود: «اختیارات نمایندگان ایران در مذاکرات ژنو نسبت به دور قبل کاهش یافته و آنها باید بر مبنایی که برای‌شان تعریف شده مذاکرات را پیش ببرند٬ اما در صورتی که همان اشتباهات دور مقدماتی تکرار شود٬ مجلس قاطعانه با تیم مذاکره‌‌کننده برخورد خواهد کرد.»

با این حال آقای کوثری که از جمله سخنرانان همایش موسوم به «دلواپسان» نیز بود و در این همایش سخت به سیاست‌های اتمی دولت ایران تاخت مشخصا اشاره نکرده است که گروه تحت نظارت محمدجواد ظریف، وزیر خارجه در دولت حسن روحانی، تاکنون در زمینه مذاکرات اتمی با غرب مرتکب چه اشتباهاتی شده است.

«دلواپسیم» عنوان همایشی بود که نیمه‌های اردیبهشت در تهران برگزار شد و در جریان آن چهره‌های محافظه‌کاری مانند حمید رسایی، نماینده مجلس، و محمدعلی رامین، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت محمود احمدی‌نژاد، سیاست هسته‌ای دولت روحانی مبنی بر مذاکره با قدرت‌های جهانی را مورد حمله قرار دارند.

اظهارات اسماعیل کوثری، نماینده اصولگرای مجلس، در حالی مطرح شده است که روز پنج‌شنبه علی‌اکبر ناطق نوری٬ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام٬ تاکید کرد که برخی در زمینه مذاکرات هسته‌ای «مردم را می‌ترسانند».

به گزارش خبرگزاری مهر٬ وی گفت: «متاسفانه در مذاکرات هسته‌ای بعضی‌ها جوسازی کرده و تیم مذاکره‌کننده کشورمان را خسته می‌کنند٬ به جای این‌ که آنها را تقویت و حمایت کنند.»

وی افزود: «بعضی‌ها مردم را می‌ترسانند و می‌لرزانند و مسئولان مذاکره‌کننده را به تردید می‌اندازند. تحلیل من این است که این افراد یا آگاهی ندارند و یا عمدا اشتباه می‌کنند.»

پس از آن که ایران و گروه ۱+۵ سوم آذرماه ۱۳۹۲ در ژنو برای نخستین بار در طول ۱۰ سال مذاکره هسته‌ای٬ به توافقی موقت دست یافتند٬ بسیاری از اصولگرایان در ایران از این توافق انتقاد کرده و آن را به ضرر ایران دانستند.

در این میان شماری از نمایندگان اصولگرای منتقد دولت نیز تاکید داشتند که رهبر جمهوری اسلامی نیز با این توافق مخالف است.

با این حال در این خصوص علی‌اکبر ولایتی٬ مشاور آیت‌الله خامنه‌ای٬ اخیرا خاطرنشان کرد که نحوه مذاکرات هسته‌ای کنونی مورد اطمینان جمهوری اسلامی است و مذاکره‌کنندگان در چارچوب تعیین شده از سوی رهبر ایران مذاکره می‌کنند.

در حال حاضر دور چهارم مذاکرات هسته‌ای در وین آغاز شده است و قرار است تا ۲۶ اردیبهشت‌ماه ادامه پیدا کند. طرفین مذاکره در تلاش هستند تا به توافقی جامع و نهایی دست پیدا کنند.
XS
SM
MD
LG