لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۹

صدیقی: فتنه موجب تحریم‌ها شد نه مسئله هسته‌ای


کاظم صدیقی٬ امام جمعه موقت تهران
کاظم صدیقی٬ امام جمعه موقت تهران
امام جمعه موقت تهران می‌گوید آنچه موجب اعمال تحریم‌ها علیه ایران شد «فتنه» بود٬ نه برنامه هسته‌ای ایران. وی همچنین تاکید کرده است که جمهوری اسلامی هیچ یک از تاسیسات هسته‌ای خود را تعطیل نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی٬ ایرنا٬ کاظم صدیقی روز جمعه٬ ۲۹ فروردین‌ماه اظهار کرد: «فکر نکنیم موضوع هسته‌ای ایران موجب تحریم بود. فتنه موجب تحریم بود. تحریم از ابتدای انقلاب شروع شده است٬ اما اوج آن ضربه‌ای بود که فتنه‌گران زدند و دولت را ضعیف نشان‌ دادند و آن‌ها جرئت کردند این‌طور حرکت‌های غیرقانونی و زورگویانه را به عمل آورند.»

اصولگرایان و حامیان رهبر جمهوری اسلامی از ناآرامی‌های سال ۱۳۸۸ در ایران که در اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری به راه افتاد٬ تحت عنوان «فتنه» یاد می‌کنند.

حجت‌الاسلام صدیقی در جریان نماز جمعه تهران همچنین تاکید کرد که ایران هیچ یک از تاسیسات هسته‌ای خود را تعطیل نخواهد کرد.

وی در این خصوص با اظهار این که رهبر جمهوری اسلامی گفته است که «ما به هیچ قیمتی از هیچ یک از دستاوردهایی که دانشمندان ما در انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای به دست‌ آورده٬ عقب‌نشینی نخواهیم داشت»٬ توضیح داد که بر اساس این اظهارات «نه تاسیسات آب سنگین اراک و نه کانون‌های دیگر٬ به هیچ‌وجه تعطیل بردار نیست».

مسئله مذاکرات هسته‌ای و توافق هسته‌ای ژنو از نخستین روزها پس از توافق مورد بحث و نزاع میان جناح‌های مختلف در ایران بوده‌ است.

اصولگرایان معتقدند که دستاوردهای ایران و ۱+۵ از این توافق به یک اندازه نیست و این توافقنامه بیشتر به نفع طرف مقابل است.

آیت‌الله خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی نیز تا کنون بارها٬ از جمله فروردین‌ماه ۱۳۹۲ و آبان‌ماه همان سال نسبت به مذاکرات هسته‌ای ابراز شک و تردید کرده است.

در همین خصوص وی بهمن‌ماه سال گذشته دیگر تاکید کرد که به باور او این مذاکرات به جایی نمی‌رسد.

در حال حاضر مذاکرات میان ایران و ۱+۵ با هدف دستیابی به توافقی جامع و فراگیری در جریان است و وزیر خارجه ایران که ریاست هیئت مذاکره کننده هسته‌ای ایران را نیز بر عهده دارد ۲۰ فروردین ماه گفت که ایران و قدرت‌های جهانی درباره ۵۰ تا۶۰ درصد از معامله هسته‌ای میان خود به توافق رسیده‌اند.

قرار است دور جدید مذاکرات در وین برگزار شود و طرفین امیدوارند از ماه مه- اردیبهشت ماه- کار نوشتن توافق جامع و نهایی را برای پایان دادن به ۱۰ سال بحران اتمی ایران آغاز کنند.
XS
SM
MD
LG