لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۳

«بیش از ۱۵۰ هزار نفر» متقاضی سکونت در کره مریخ هستند


مدلی تصویری از نحوه زندگی نخستین گروه انسانی بر روی مریخ
مدلی تصویری از نحوه زندگی نخستین گروه انسانی بر روی مریخ
موسسه‌ای به نام «بنیاد مریخ یک» که قرار است مقدمات اولین سفر تجاری به کره مریخ را فراهم کند، پنج ماه پیش آگهی مربوط به انتخاب چهار نفری را که به گفته این موسسه اولین ساکنان انسانی مریخ خواهند بود، منتشر کرد.

به گزارش رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی اکنون با به پایان رسیدن مهلتی که در نظر گرفته شده، بیش از صد و پنجاه هزار نفر از سراسر جهان در این برنامه که در حقیقت آموزش برای سفر به مریخ با یک بلیط یک طرفه است، ثبت نام کرده‌اند.

برخی از داوطلبان با ارسال ویدئوهایی همراه با فرم ثبت نام خود به شکلی جالب و احساساتی دلایل خود برای ارجحیت داشتن به سایر داوطلبان را تشریح کرده‌اند. به عنوان مثال مرد جوانی به نام مرتضی اهل ایران با حرارت از فقدان آزادی روی کره زمین صحبت کرده و در ویدئویی خود می‌گوید: «به عنوان یک مهندس ایرانی حدس می‌زنم که در کره مریخ به نسبت کره زمین زندگی آزادتر و مفیدتری خواهم داشت»

یک مرد ۴۴ ساله اهل روسیه به نام «فیلیپ» نیز در ویدئوی خود می‌گوید: «من دوست دارم به کره مریخ بروم چون خودم یک مریخی هستم و ساکنان جدید این سیاره به کسی مثل من که اهل محل و بومی باشد نیاز خواهند داشت.»

ویکتوریا دختر ۲۰ ساله‌ای اهل بلاروس که به شطرنج و شمشیر بازی علاقه فراوانی دارد می‌گوید: «رفتن به کره مریخ امکان بسیار خوبی برای شناخت بهتر از قابلیت‌های جسمی وروحی انسان است، فرصتی است تا یک جهان دیگر را شناخت و عجایب آن را به دیگران آموخت.»

«بنیاد مریخ یک» که یک موسسه غیرانتفاعی است و دفتر مرکزی آن در شهر «آمرسفورت» هلند قرار دارد، یکی از دو موسسه غیردولتی است که برنامه سفر به کره مریخ را تدارک می‌بینند. اما «بنیاد مریخ یک» تنها موردی است که قصد دارد روی کره مریخ یک زیستگاه دائمی برای انسان‌ها بسازد.

موسسه دیگر به نام «اینسپیریشن مارس» در نظر دارد که سال ۲۰۱۸ یک گروه دو نفره را در یک سفر ۵۰۰ روزه به سوی کره مریخ بفرستد که پس از گردش در مدار آن سیاره به زمین بازخواهند گشت.

«بنیاد مریخ یک» هیچ کمکی از دولت‌ها دریافت نکرده و هزینه‌های طرح خود را که حدود شش میلیارد دلار است از مبلغی که داوطلبان شرکت در این برنامه می‌پردازند تامین می‌کند. به عنوان مثال در همین مرحله اولیه ثبت نام هر یک از داوطلبان شرکت در برنامه ۴۰ دلار برای ثبت نام پرداخت کرده‌اند.

این بنیاد درنظر دارد که آخرین مراحل گزینش بین داوطلبان را به صورت یک برنامه تلویزیونی موسوم به «نمایش واقعی» ضبط کرده و آن را به کانال‌های تلویزیونی بفروشد.

در مرحله نیمه نهایی گزینش از بین تمام داوطلبان که رقم آنها به ۱۵۰ هزار نفر رسیده فقط ۲۴ نفر انتخاب خواهند شد. این افراد به گروههای چهار نفره تقسیم می‌شوند که هر کدام شامل دو مرد و دو زن و از گروههای فرهنگی، اجتماعی و نژادی مختلف خواهند بود.

پس از یک سال آموزش فشرده شامل فن آوری، بهداشت و سلامت فردی و یادگیری زندگی فعال در دوران سفر هفت‌ماهه فضایی، چهار داوطلب نهایی انتخاب خواهند شد.
XS
SM
MD
LG