لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۷

سفیر فلسطین در جمهوری چک در اثر انفجار کشته شد


پراگ٬ پایتخت جمهوری چک
پراگ٬ پایتخت جمهوری چک
سفیر فلسطین در جمهوری چک روز چهارشنبه بر اثر انفجاری که در محل سکونتش رخ داد٬ کشته شد. پلیس جمهوری چک احتمالا تروریستی بودن این واقعه را رد کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه آندرئا زولووا٬ سخنگوی پلیس پراگ روز چهارشنبه٬ ۱۱ دی‌ماه مرگ جمال الجمال٬‌سفیر فلسطین در جمهوری چک را تایید کرد و گفت: «شواهدی که در دست پلیس است نشانگر این است که این یک حمله تروریستی نبوده و فردی با قصد قبلی عملیاتی را برای مجروح کردن یا کشتن انجام نداده است.»

وزارت خارجه فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرده است که این انفجار بامداد چهارشنبه٬ ۱۱ دی‌ماه زمانی رخ داده است که جمال الجمال٬ سفیر فلسطین در چک «در گاوصندوق قدیمی‌ای را که از ساختمان قدیمی سفارت به ساختمان جدید منتقل شده بود٬ باز کرده است».

در این بیانیه آمده است: «دقایقی پس از باز شدن گاوصندوق این انفجار رخ داده است و به شدت آقای جمال را مجروح کرده است و او برای عمل جراحی به بیمارستان منتقل شده است.»

سخنگوی پلیس پراگ می‌گوید که این انفجار احتمالا از ناحیه سیستم ضدسرقت گاو صندوق رخ داده است.

دانیل لانگر٬ جراح بیمارستانی که آقای جمال به آنجا منتقل شده بود٬ به شبکه تلویزیونی چک گفته است که سفیر فلسطین دچار جراحات شدید در ناحیه «سر٬ شکم و سینه» شده بود. وی در نهایت نیز بر اثر این جراحات جان خود را از دست داده است.

جمال الجمال اکتبر سال جاری به عنوان سفیر فلسطین در پراگ کار خود را آغاز کرده بود و به تازگی به محل سکونت جدیدش در شمال این شهر منتقل شده بود.

سخنگوی سفارت فلسطین به رادیو چک گفته است که در زمان وقوع انفجار تمامی اعضای خانواده آقای جمال در منزل بودند.

به گفته مقام‌های آگاه به دنبال این انفجار یک زن ۵۲ ساله نیز به دلیل استنشاق دود و همچنین شوک٬ به بیمارستان منتقل شده است.

پلیس پراگ روز چهارشنبه گفت که در راستای این واقعه ساختمان کنار محل سکونت سفیر فلسطین را نیز مورد جست‌و‌جو قرار داده است.

وبسایت خبری «نووینکی» جمهوری چک در این خصوص به نقل از منابع نزدیک به پلیس می‌گوید که در این خانه «شمار زیادی اسلحه و مواد منفجره» پیدا شده است.

سخنگوی پلیس به خبرگزاری فرانسه گفته است که در حال حاضر نمی‌تواند این اطلاعات را تایید کند.

وزارت خارجه فلسطین گفته است که روز پنجشنبه٬ ۱۲ دی‌ماه یک هیئت بلند‌پایه فلسطینی برای همکاری با مقام‌های چک و تحقیق بر روی این واقعه به جمهوری چک می‌روند.
XS
SM
MD
LG