لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۲

اعتراض به فیلم ضداسلامی به استرالیا رسید؛ شورای امنیت محکوم کرد


حمله معترضان به سفارت آمریکا در تونس- ۲۴ شهریور
حمله معترضان به سفارت آمریکا در تونس- ۲۴ شهریور
در حالی که شورای امنیت حمله به شماری سفارتخانه و کنسولگری‌ آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی را که در واکنش به فیلم «معصومیت مسلمانان» صورت گرفته محکوم کرده است، گزارش‌ها حاکی است که در سیدنی استرالیا نیز معترضان مقابل کنسولگری آمریکا دست به اعتراض زده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شورای امنیت سازمان ملل متحد ۲۵ شهریورماه در بیانیه‌ای حملات صورت گرفته به سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های آمریکا و چند کشور اروپایی دیگر را که در روزهای ۲۴ و ۲۳ شهریورماه صورت گرفت «به‌شدت» محکوم و نسبت به این اقدام ابراز نگرانی کرد.

این شورا با تأکید بر لزوم به دور ماندن مکان‌های دیپلماتیک از خشونت به عنوان یک اصل قانونی تأکید کرد که اعمال خشونت علیه مراکز دیپلماتیک، «با هر انگیزه‌ای که صورت گرفته باشد»، قابل توجیه نیست.

به دنبال رو شدن فیلم ضد اسلامی «معصومیت مسلمانان»، آتش اعتراض‌ و خشونت در کشورهای مختلف شعله‌ور و در لیبی به مرگ سفیر آمریکا و سه دیپلمات آمریکایی دیگر منجر شد.

در همین حال خبرگزاری فرانسه ۲۵ شهریورماه از اعتراض‌ها در «یمن، مصر، اندونزی، مالزی، پاکستان، عراق، بنگلادش، اسرائیل، نوار غزه، مراکش، سوریه، کویت، نیجریه و کنیا» خبر داده است و آسوشیتد پرس نیز می‌گوید در سیدنی استرالیا، پلیس ضد شورش با «۲۰۰ معترض» که مقابل کنسولگری آمریکا جمع شده‌ بودند برخورد کرده است.

آسوشیتدپرس گزارش کرده است که اکثر معترضان لباس‌های اسلامی به تن کرده بودند و اقدام به پرتاب بطری و اشیای دیگر کرده‌اند و گروهی نیز شعارهایی در حمایت از اسامه بن‌ لادن سر داده‌اند.

در درگیری میان معترضان و پلیس در سیدنی، «شش مأمور پلیس» مجروح شده‌اند و در میان معترضان نیز ۱۹ تن زخمی و هشت تن بازداشت شده‌اند.

در عین حال رویترز گزارش کرده است در جریان اعتراض‌های روز جمعه، ۲۴ شهریورماه، در تونس، که با حمله به سفارت آمریکا همراه بوده، مقام‌های بیمارستانی در تونس اعلام کرده‌اند که این اعتراض‌ها «چهار کشته و ۴۶ مجروح» برجای گذاشته است.

در قاهره نیز اعتراض‌ها روز شنبه همچنان ادامه داشته است.

به گفته رویترز، روز جمعه یک تن در قاهره در اثر شلیک گلوله جان باخته است و همچنین از ۲۱ شهریورماه تاکنون «بیش از ۲۵۰ تن» در جریان اعتراض‌ها در مصر مجروح شده‌اند.

همچنین خبرگزاری رسمی مصر از بازداشت «۲۲۰ خرابکار» خبر داده و افزوده است که «۵۴ تن» نیز زندانی شده‌اند.

در همین حال پلیس فدرال آمریکا فردی به نام «نیکولا باسیلی نیکولا» را که گفته می‌شود ۵۵ سال دارد، به عنوان عامل اصلی در ساخت فیلم «معصومیت مسلمانان» معرفی کرده است.

به گفته آسوشیتدپرس، آقای باسیلی که خود را «مسیحی قبطی» معرفی می‌کند، سال ۲۰۱۰ به اتهام تقلب بانکی به پرداخت «۷۹۰ هزار دلار» جریمه و «۲۱ ماه حبس» محکوم شده بود و همچنین مقرر شده بود که آقای باسیلی «به مدت پنج سال» حق ندارد بدون اخذ اجازه رسمی از کامپیوتر و اینترنت استفاده کند.

نیکولا باسیلی نیکولا ۲۵ شهریورماه به اداره پلیس لس‌آنجلس احضار شده است تا به گفته پلیس تحقیقاتی در خصوص اتهام‌های پیشین وی صورت بگیرد.

آسوشیتدپرس تأکید می‌‌کند با توجه به این‌که ساخت و انتشار این فیلم نیازمند استفاده از کامپیوتر و اینترنت بوده است، پلیس می‌خواهد بداند آیا آقای باسیلی علی‌رغم منع قانونی‌اش، بدون اطلاع قبلی از کامپیوتر استفاده کرده است یاخیر.
XS
SM
MD
LG