لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۵۷

ابراز نگرانی سازمان ملل از تبعیض «فراگیر» علیه بهاییان در ایران


کمیته سازمان ملل از دولت ایران خواسته است تا به تبعیض علیه بهاییان خاتمه دهد.
کمیته سازمان ملل از دولت ایران خواسته است تا به تبعیض علیه بهاییان خاتمه دهد.
کمیته حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد که بهاییان در ایران همچنان از تبعیض «فراگیر» رنج می‌برند و از جمهوری اسلامی خواست تا حقوق پیروان بهاییت در ایران را محترم بشمارد.

جامعه بین‌المللی بهاییان روز پنج‌شنبه، دوم خرداد، اعلام کرد که کمیته حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی سازمان ملل اول خردادماه از اعمال تبعیض «فراگیر» علیه بهاییان ابراز نگرانی و تأکید کرده است که بهاییان ایران از «حق استخدام در بخش دولتی، مؤسسات آموزش عالی و برخورداری از حقوق بازنشستگی» محروم هستند.

دیان علایی، نماینده جامعه بین‌المللی بهاییان، که مقر آن در ساختمان سازمان ملل در ژنو است، دوم خردادماه گفت که گزارش کمیته سازمان ملل نشان‌دهنده «شدت آزار و اذیت بهاییان» در ایران است که، به گفته وی، شامل وضعیت «استخدام، تحصیل و مسائل فرهنگی» می‌شود.

سازمان ملل در حالی به وضعیت بهاییان در ایران اشاره کرده است که دوم خردادماه نیز سازمان عفو بین‌الملل در گزارش سالانه خود از وضعیت حقوق بشر در ایران به نقض حقوق پیروان بهاییت در ایران پرداخت و اشاره کرد که «دست‌کم ۱۷۷ بهایی» در ایران در بازداشت به سر می‌برند.

کمیته سازمان ملل در گزارش خود از دولت ایران خواسته است تا در جهت رفع این تبعیض‌ها گام بردارد.

دیان علایی دوم خردادماه خاطرنشان کرد که کمیته حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی سازمان ملل ۱۱ اردیبهشت‌ماه در جلسه‌ای «طولانی» با برخی از مقام‌های جمهوری اسلامی لزوم احترام به حقوق بهاییان را به این مقام‌ها گوشزد کرده است.

نیکولاس سخر‌ِیوِر، از اعضای این کمیته، می‌گوید که در این جلسه به مقام‌های جمهوری اسلامی تأکید شده است که «انسان‌ها دارای حق آزادی مذهب هستند و این مسئله، خارج از اختیارات دولت‌هاست».

ايران بهاييت را به عنوان دين به رسميت نمی‌شناسد و جامعه بهايی می‌گويد که پس از انقلاب سال ۱۳۵۷، بيش از ۲۰۰ بهايی توسط حکومت ايران کشته شده‌، هزاران نفر از بهاييان دستگير شده، مورد آزار و اذيت قرار گرفته، کار خود را از دست داده، مورد نظارت دائمی بوده و در نهايت اموال و دارايی‌های‌شان توسط دولت جمهوری اسلامی توقيف شده است.

بهاييان از اين که بتوانند مشاغل دولتی داشته باشند ممنوع شده‌اند و فرزندان‌شان نيز اجازه ندارند که در دانشگاه‌های ايران ثبت نام کنند.
XS
SM
MD
LG