لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۲

آمریکا ۴۵۰ میلیون دلار دیگر از دارایی‌های ایران را آزاد می‌کند


مری هرف٬ سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده
مری هرف٬ سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده
آمریکا می‌گوید پس از آن‌که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود از کاهش یک سومی ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی ایران خبر داد٬ این کشور اقدامات لازم برای آزادسازی ۴۵۰ میلیون دلار دیگر از دارایی‌های مسدود شده ایران را انجام داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز٬ مری هرف٬ سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده روز پنجشنبه٬ ۲۸ فروردین‌ماه اعلام کرد حال که ایران «به تعهدات خود پایبند بوده است»٬ کشورهای عضو گروه ۱+۵ نیز «پایبندی به تعهدات خود را ادامه می‌دهند».

خانم هرف افزود که در واکنش به تعهد ایران و همچنین بر اساس توافقنامه ژنو٬ خزانه‌‌داری آمریکا گام‌های لازم برای آزادسای ۴۵۰ میلیون دیگر از دارایی‌های مسدود شده ایران را برداشته است.

این اظهارات پس از آن مطرح شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در همین روز گزارش داد که ایران ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی خود را یک سوم کاهش داده است.

این اقدام ایران در راستای اجرای توافقنامه موقت سوم آذر سال گذشته میان نمایندگان تهران و شش قدرت جهانی در ژنو صورت گرفته است که بر اساس آن ایران متعهد شد تا ذخایر اورانیوم با غلظت ۲۰ درصدی خود را اکسید و تا سطح پنج درصد رقیق کند.

بر اساس این توافقنامه ۱+۵ نیز متعهد شده بود تا از شدت‌ تحریم‌ها علیه ایران بکاهد و از جمله مبلغ ۴.۲ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران را به تدریج و در هشت نوبت در اختیار ایران قرار دهند.

طبق گزارش‌ها، قسط اول دارایی‌های ایران روز ۱۴ بهمن‌ و قسط دوم روز ۱۲ اسفند به حساب بانک مرکزی واریز شد. خبرگزاری دانشجویان ایران٬ ایسنا گزارش داده است که قسط سوم و چهارم نیز ۱۶ اسفند پارسال و ۲۱ فروردین‌ امسال در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته است.

این خبرگزاری ۲۷ فروردین‌ماه نیز اعلام کرد که قسط پنجم، ۲۸ فروردین‌ماه به حساب بانک مرکزی واریز می‌شود و قابل برداشت است.

با این‌حال هنوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی تا کنون تنها از دریافت سه قسط از دارایی‌های ایران خبر داده است.

این بانک در آخرین اطلاع‌رسانی خود که ۲۸ فروردین‌ماه صورت گرفته است٬ اعلام کرد که تاکنون «سه قسط از هشت قسط» به مبلغ یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون دلار دریافت شده که دو قسط از طریق بانک سوئیسی و یک قسط نیز از طریق بانک مسقط منتقل شده است.

بانک مرکزی افزوده است که «به زودی» و «پس از اتخاذ تصمیم درمورد بانک گیرنده حواله»٬ در مورد دو قسط چهارم و پنجم نیز اقدام می‌شود.

بر اساس اظهارات پیشین مقام‌های آمریکایی٬ موعد آزادی‌سازی اقساط پنجم تا هشتم دارایی‌های بلوکه شده ایران٬ ۲۶ فروردین‌ماه٬ ۲۴ اردیبهشت٬ ۲۷ خرداد و حدود ۲۹ تیرماه تعیین شده بود.
XS
SM
MD
LG