لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۶

ظریف: امکان توافق در مذاکرات هسته‌ای پیش‌رو وجود دارد


محمدجواد ظریف که به فرانسه سفر کرده است٬ ۱۴ آبان‌ماه با لوران فابیوس٬ همتای فرانسوی خود دیدار کرد.
محمدجواد ظریف که به فرانسه سفر کرده است٬ ۱۴ آبان‌ماه با لوران فابیوس٬ همتای فرانسوی خود دیدار کرد.
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، می‌گوید در مذاکرات پیش‌روی هسته‌ای امکان توافق بر سر یک چارچوب کاری برای حل مسئله هسته‌ای وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز٬ ظریف روز سه‌شنبه٬ ۱۴ آبان ماه در پاریس٬ در گفت‌‌و‌گو با شبکه تلویزیونی «فرانس ۲۴» با اشاره به این که پیشرفت‌هایی در مذاکرات هسته‌ای به وجود آمده گفت: «رسیدن به توافق آنقدرها دشوار نیست و حتی امکان دستیابی به توافق در جریان مذاکرات ژنو وجود دارد.»

وزیر خارجه ایران که ریاست هیئت مذاکره کننده هسته‌ای ایران را نیز بر عهده دارد٬ با این‌حال در ادامه با تاکید بر این‌که در خصوص مذاکرات هسته‌ای کارهای بسیاری باید انجام شود٬ افزوده: «اگر در این دور از مذاکرات به موفقیت چشمگیری دست پیدا نکنیم٬ فاجعه نخواهد شد.»

دور تازه‌ مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای ۵+۱ شانزدهم آبان (۷ نوامبر) در ژنو آغاز شود؛ طرف‌های مذاکره٬ فضای نشست پیشین خود در ژنو را به طور مکرر «مثبت» توصیف کرده‌اند.

از سوی دیگر دوازدهم آبان ماه آیت‌الله خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی٬ بر خوش‌بین نبودنش به مذاکرات تاکید کرده بود٬ هرچند در عین حال افزوده بود: «از این مذاکرات ضرری هم نمی‌کنیم و این تجربه٬ ظرفیت فکری ملت ما را بالا خواهد برد.»

در همین زمینه٬ محمدجواد ظریف نیز ۱۴ آبان ماه تصریح کرد که علیرغم پیشرفت‌هایی که در مذاکرات حاصل شده٬ در ایران در مورد رفتار و رویکرد برخی از اعضای ۵+۱ «بی‌اعتمادی زیادی حکمفرماست».

غرب که معتقد است برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی دارای بعد نظامی‌ است٬ برای وادار کردن تهران به پاسخگویی و شفاف‌سازی در خصوص برنامه اتمی‌اش٬ تحریم‌های گسترده‌ای را علیه ایران به اجرا گذاشته است.

ایران در مقابل همواره بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تاکید کرده است.

ظریف: توافق هسته‌ای نیازمند اراده سیاسی طرفین است

به گزارش رویترز همچنین وزیر خارجه ایران در جریان سفر به فرانسه در دیدار با لوران فابیوس٬ همتای فرانسوی خود گفته است که دستیابی به یک چارچوب کاری مورد توافق طرفین٬ مستلزم اراده سیاسی تمامی طرفین درگیر در گفت‌و‌گوهای هسته‌ای است.

او افزود: «من معتقدم که تا کنون خیلی پیش رفته‌ایم و اکنون نیاز به چند گام دیگر داریم… ما آماده‌ایم تا این گام‌ها را در ژنو برداریم٬ اما اگر این امکان فراهم نشد٬ این کار در دور بعدی مذاکرات انجام خواهد شد.»

پس از این دیدار٬ رومن نادال٬ سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت که آقای فابیوس امیدوار است گفت‌و‌گوهای ژنو نتایج سریعی را به همراه داشته باشد.

وی افزود که مهلت مذاکرات نامحدود نیست و ایران باید به نگرانی‌های بین‌المللی پاسخی مشخص بدهد.

مذاکرات ایران با کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک که از زمان ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد آغاز شد، تا کنون نتیجه مشخصی در بر نداشته است.
XS
SM
MD
LG