لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۸

اتحاديه اروپا اعدام دسته جمعی ۲۴ نفر در ايران را محکوم کرد


سوئد به عنوان رئیس دوره‌ای اتحاديه اروپا روز پنجشنبه با صدور بيانيه‌ای به دار آويخته شدن ۲۴ نفر در ايران که بزرگترين اعدام دسته‌جمعی در سال‌های اخير بوده است را محکوم کرد.

رياست دوره‌ای اتحاديه اروپا در اين بيانيه آورده است که «اعدام ۲۴ نفر در شهر کرج در تاريخ ۳۰ ژوئيه ۲۰۰۹ را محکوم کرده و نگرانی خود را از بابت ادامه استفاده گسترده از اعدام را ابراز می‌کند».

روز چهارشنبه روزنامه اعتماد چاپ تهران به نقل از محمود سالارکيا، معاون دادستان تهران در امور زندان‌ها، خبر اين اين اعدام‌ها را منتشر کرد.

معاون دادستان تهران در امور زندان‌ها در آنجا خبر داده بود که اين اعدام روز پنجشنبه ۸ مرداد در زندان رجايی شهر صورت گرفته و اتهام مطرح شده برای کليه متهمان «قاچاق مواد مخدر» بوده است.

هيچ منبعی نام و اسامی اعدام‌شدگان منتشر نکرده با اين همه محمود سالارکيا در مصاحبه خود تصريح کرده که احکام اين اعدام‌ها پيشتر به تأييد ديوان عالی کشور رسيده بود.

رئيس دوره‌ای اتحاديه اروپا در ادامه بيانيه خود از مقام‌های ايرانی می‌خواهد که ضمن قائل شدن استمهال برای اجرای حکم، در مسير ملغی ساختن مجازات اعدام گام بردارند.

دو ماه پيش يعنی در ۱۴ خرداد ماه، ۲۰ نفر با عنوان قاچاقچی در زندان رجايی‌شهر کرج اعدام شدند.

بنا به گزارش خبرگزاری فرانس پرس ايران در سال جاری میلادی، در مجموع دست‌کم ۲۱۹ را اعدام کرده است. ايران در سال ۲۰۰۸ ميلادی با اعدام دست‌کم ۲۴۶ نفر، پس از جمهوری خالق چين، دومين کشور در جهان با بالاترين شمار اعدام شدگان بود.
XS
SM
MD
LG