لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۱

یوکیا آمانو: ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری نکرده است


یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه در آغاز نشست دو روزه شورای حکام، ضمن ابراز خرسندی از آغاز مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵، بار دیگر بر عدم همکاری تهران با آژانس درباره راستی آزمایی فعالیت های اتمی خود تاکید کرد.

یوکیا آمانو، روز پنجشنبه، ۱۱ آذر، از دیدار هفته آینده سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران و کاترین اشتون به نمایندگی از گروه ۵+۱ استقبال کرد ولی گفت که ایران تا کنون همکاری لازم را با آژانس نداشته است و به همین جهت این نهاد قادر نیست تأیید کند که تمامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است.

وی تأکید کرد که آژانس برای رفع نگرانی‌های موجود در مورد «امکان وجود جنبه های نظامی» در برنامه هسته ای ایران، به همکاری جمهوری اسلامی که شامل دسترسی به «تمامی مراکز (هسته‌ای)، تجهیزات، افراد و اسناد مورد نیاز آژانس» است، نیاز دارد.

دیدار دو روزه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، روز پنجشنبه در حالی با حضور ۳۵ عضو این شورا آغاز شد که طبق آخرین گزارش آژانس که هفته گذشته در اختیار اعضا قرار گرفت، با وجود توقف موقت غنی‌سازی اورانیوم در ایران به دلیل مشکلات فنی، ایران بر تعداد سانتریفوژهای خود افزوده و ذخیره اورانیوم غنی شده اش را افزایش داده است.

به دنبال انتشار این گزارش که نشان از عدم پیشرفت آژانس در بررسی‌ برنامه اتمی ایران دارد، روز پنجشنبه، بسیاری از اعضای حاضر در جلسه خواستار ارائه نظر در مورد برنامه اتمی ایران به شورای حکام شدند.

همچنین بان‌گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز روز ۹ آذر در گفت‌و‌گویی با رادیو اروپای آزاد/‌ رادیو آزادی، با اشاره به گزارش اخیر آژانس در مورد برنامه هسته‌ای ایران، اعلام کرد که گزارش مزبور نشان می‌دهد ایران به تعهدات خود عمل نکرده است و افزود: این وظیفه جمهوری اسلامی است که صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود را ثابت کند.

این اظهارات در حالی عنوان می شود که قرار است کاترین اشتون، مسئول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در روزهای ۱۵ و ۱۶ آذر در ژنو با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار کند.

خانم اشتون به نمایندگی از گروه ۱+۵ اعلام کرده است که محور این مذاکرات، قابلیت نظامی برنامه اتمی تهران است و مباحث صریحی در این زمینه مطرح خواهد شد، اگرچه جمهوری اسلامی بارها تأکید کرده است که در مورد مبادله سوخت با گروه ۱+۵ مذاکره نخواهد کرد و گفت‌و‌گوهایش پیرامون همکاری‌های هسته‌ای خواهد بود.

مذاکرات سطح بالای هسته‌ای ایران و ۱+۵ آخرین بار در مهرماه سال ۸۸ انجام شد که به دنبال آن تهران توافق کرد تا بخش عمده‌ای از اورانیوم با غنای پایین خود را برای تبدیل به سوخت اتمی به روسیه و فرانسه ارسال کند، اما جمهوری اسلامی بعدها اعلام کرد تنها حاضر به مبادله سوخت در خاک خود است.

به دنبال سرباز زدن ایران از مبادله سوخت بر مبنای توافق اولیه، شورای امنیت دور چهارم تحریم‌ها علیه ایران را در نهم ژوئن سال جاری تصویب کرد.

غرب بر این باور است که برنامه هسته‌ای ایران ماهیتی نظامی دارد، اما تهران همواره اتهام تلاش برای دستیابی به سلاح های اتمی را رد کرده است.
XS
SM
MD
LG