لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۶

فارین پالیسی: ایران برای غرب یک تهدید تروریستی به شمار می‌رود


بر اساس اظهارات تعدادی از کارشناسان ارشد تروریسم، ایران در میان شش کشوری که برای غرب تهدید تروریستی به شمار می‌روند، در مقام سوم قرار دارد و در میان پنج کشوری که امکان دارد تسلیحات اتمی‌شان به دست تروریست‌ها بیافتد نیز جایگاه چهارم را احراز کرده است.

مجله فارین پالیسی در آخرین تحقیقات خود بر روی تروریسم، به سراغ برخی از کارشناسان ارشد تروریسم رفته است که بر اساس داده‌های این نظرخواهی، ۷۹ درصد از این کارشناسان، پاکستان را بزرگترین تهدید تروریستی برای غرب می‌دانند و این در حالی است که یمن با ۱۲ درصد در مقام دوم، ایران و افغانستان هر کدام با ۳ درصد در مقام سوم و اسرائیل و عربستان سعودی نیز با یک و نیم درصد در جایگاه آخر قرار گرفته‌اند.

در این تحقیق همچنین از کارشناسان پرسیده شده است که در کدام کشور بیش از همه احتمال دارد که تسلیحات اتمی به خدمت تروریست‌های آن کشور دربیاید. ۵۷ درصد از کارشناسان پاکستان را انتخاب کرده‌اند که پس از آن کره شمالی با ۲۵ درصد، روسیه با ۱۳ درصد، ایران با سه درصد و قزاقستان با دو درصد آرا در مقام‌های بعدی قرار دارند.

همچنین در میان این کارشناسان جیمز وولزی، رئیس پیشین سی آی اِی، سازمان اطلاعاتی آمریکا، محمود احمدی‌نژاد را «خطرناکترین تروریست جهان» دانسته است.

بر اساس این نظرخواهی ۷۸ درصد از کارشناسان معتقدند که القاعده نسبت به حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به برج‌های تجارتی آمریکا، ضعیف‌تر شده و ۸۷ درصد نیز بر این باورند که در حال حاضر امکان مذاکره با طالبان وجود دارد.

همچنین ۸۳ درصد از کارشناسان بر این باورند که اسامه بن لادن در پاکستان پنهان شده است و ۶۳ درصد دستگیر یا کشته شدن وی را تا حدی حائز اهمیت می‌دانند.

مجله فارین پالیسی می‌افزاید که ۷۴ درصد از کارشناسان احتمال می‌دهند که در یک‌سال آینده ایالات متحده یا اروپا شاهد یک حمله تروریستی باشد.

این افراد همچنین علیرغم آن‌که از یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ تا کنون تنها ۱۴ آمریکایی در خاک ایالات متحده بر اثر حملات تروریستی کشته شده‌اند بر این باورند که سطح امنیت این کشور نسبت به سال ۲۰۰۱ تنها اندکی افزایش یافته است.
XS
SM
MD
LG