لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۵

آلمان: شش قدرت جهانی همچنان آماده مذاکره با ایران هستند


گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان
گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان
یک روز پس از پایان یافتن مذاکرات بی‌نتیجه ایران و گروه ۱+۵ در استانبول، آلمان با ابراز دلسردی از عدم پیشرفت در گفت‌و‌گوهای استانبول، اعلام کرد که این کشور همچنان خواهان پیشبرد روند مذاکره برای حل مسئله هسته‌ای ایران است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان، روز یکشنبه، سوم بهمن‌ماه با بیان این که گروه ۱+۵ در این مذاکرات نتوانست ایران را به شفاف‌سازی در مورد برنامه اتمی‌اش ترغیب کند، اعلام کرد که آلمان و پنج قدرت جهانی دیگر همچنان خواهان حل مسائل از طریق مذاکره هستند.

وی در ادامه با اشاره به این‌که مشورت با دیگر اعضای گروه ۱+۵ برای اقدامات آینده ادامه دارد، گفت: «امیدوارم ایران آماده باشد تا دستی را که جامعه جهانی به سویش دراز کرده است، بفشارد.»

وی تأکید کرد که آلمان و پنج قدرت جهانی دیگر به دنبال «راه حلی دیپلماتیک» برای حل اختلافات بر سر برنامه هسته‌ای ایران هستند و در همین زمینه پیشنهادهای قابل قبولی را نیز ارائه کرده‌اند.

در همین زمینه، یک مقام ارشد آمریکایی نیز روز شنبه گفت که برای حل این مسئله همچنان راه‌های دیپلماتیکی وجود دارد و افزود: «باب (مذاکره)‌ همچنان باز است... ما باور داریم که زمان و بستر (مناسب) برای به کار بردن دیپلماسی فراهم است.»

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که ایران بار دیگر شرایط را سنجیده و راه را برای دیپلماسی باز بگذارد.

این دیپلمات ارشد آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که تحریم‌ها بر برنامه اتمی ایران تأثیر داشته و فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی را کند کرده است.

این مقام ارشد همچنین با اظهار این‌که ایران سعی داشت در این مذاکرات میان اعضای گروه ۱+۵ به نفع خود تفرقه بیاندازد، گفت که اگر جمهوری اسلامی چنین «محاسباتی» کرده‌بود، محاسباتش به کلی اشتباه از آب در‌آمد و تأکید کرد که به باور او گروه ۱+۵ در این مذاکرات بیش از گذشته متحد بودند.

در جریان مذاکرات دو روزه استانبول میان ایران و شش قدرت جهانی، نتیجه‌ای حاصل نشد و کاترین اشتون که نمایندگی گروه ۱+۵ را در این مذاکرات بر عهده دارد، این مذاکرات را «دلسرد کننده» خواند.

در این مذاکرات، جمهوری اسلامی خواستار پایان یافتن تحریم‌ها و همچنین ادامه غنی‌سازی اورانیوم شد که این شروط از سوی قدرت‌های جهانی پذیرفته نشد.
XS
SM
MD
LG