لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۴ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۷

رای گیری برای قطعنامه محکومیت نقض حقوق بشر در سوریه در مجمع عمومی


مجمع عمومی سازمان ملل
مجمع عمومی سازمان ملل
مجمع عمومی سازمان ملل روز پنجشنبه قطعنامه مربوط به «محکوم کردن نقض حقوق بشر در سوریه توسط حکومت بشار اسد» را به رای می‌گذارد. در صورت تصویب، این دومین قطعنامه مجمع عمومی علیه سوریه در دو ماه گذشته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اگرچه این قطعنامه الزام آور نیست و در صورت تصویب هیچ اقدام عملی را به دنبال ندارد، ولی یک اقدام سمبلیک به شمار می‌رود و حامیان این قطعنامه امیدوارند که رای موافق اکثریت بزرگی از اعضای مجمع عمومی سازمان ملل حاوی پیام محکمی برای بشار اسد باشد.

پیش نویس این قطعنامه، با حمایت از تصمیمات پیشین اتحادیه عرب مبنی بر گذار به یک سیستم دمکراتیک در سوریه و برقراری گفت‌و‌گو میان میان دولت و تمامی طیف‌های مخالفان در این کشور، تنظیم شده است.

این پیش‌نویس همچنین تمامی خشونت‌ها در سوریه را محکوم کرده و خواستار پایان یافتن آن شده است.

قطعنامه یاد شده در حالی به رای گذاشته می‌شود که دولت سوریه روز چهارشنبه از برگزاری همه‌پرسی بر سر قانون اساسی جدید این کشور در تاریخ ۷ اسفندماه خبر داده است؛ طرحی که مخالفان بشار اسد آن را کافی ندانسته‌ و همچنان خواستار برکناری بشار اسد از قدرت شده‌اند.

در حال حاضر سرکوب‌ها همچنان در سوریه ادامه دارد و گزارش‌های فعالان حقوق بشر در سوریه حاکی از کشته شدن «دستکم ۳۲ تن» در روز چهارشنبه در شهرهای مختلف سوریه است.

ناوی پیلای، رییس کمیسیاریای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز چهارشنبه از شدت گرفتن سرکوب‌ها در سوریه خبر داد و اظهار کرد که شکست شورای امنیت در صدور قطعنامه‌ای علیه سوریه موجب شده است تا دولت سوریه سرکوب‌های خود را شدت ببخشد.

پیشتر قطعنامه شورای امنیت در محکوم کردن سرکوب‌های حکومتی در سوریه از سوی چین و روسیه وتو شد و به تصویب نرسید. روسیه و چین پیشتر نیز یک بار دیگر قطعنامه این شورای علیه سوریه را وتو کرده بودند.

علیرغم عدم موفقیت شورای امنیت، دیپلمات‌های حاضر در مجمع عمومی سازمان ملل اظهار کرده‌اند که قطعنامه این مجمع که در حال حاضر «۶۰ حامی» دارد، «عملا» مورد تایید اکثریت قرار خواهد گرفت.

در مجمع عمومی سازمان ملل هیچ کشوری از حق وتو برخوردار نیست و سرنوشت قطعنامه‌های این مجمع تنها بر اساس رای ۱۹۳ عضو این مجمع تعیین می‌شود.

پیشتر نیز مجمع عمومی با ۱۳۳ رای موافق و ۱۱ رای مخالف قطعنامه‌ای در محکومیت نقض حقوق بشر در سوی حکومت بشار اسد را به تصویب رسانده و خواستار توقف خشونت‌ها در سوریه شده بود.

سفر یک مقام ارشد چین به سوریه

در همین حال چین روز پنجشنبه اعلام کرد که معاون وزیر خارجه این کشور برای مذاکره بر سر پایان یافتن خشونت‌ها در این کشور، به دمشق سفر می‌کند.

لیو وِیمین، سخنگوی وزارت خارجه چین روز پنجشنبه گفت که معاون وزیر امور خارجه چین روز جمعه و شنبه در سوریه خواهد بود.

وی افزود: «من فکر می‌کنم پیام این دیدار این است که چین امیدوار است تا مسئله سوریه از طریق صلح آمیز و مناسبی حل شود و این‌که طرف چینی نقش سازنده‌ای را به عنوان میانجی بازی خواهد کرد.»

سفر معاون وزیر خارجه چین به سوریه در حالی صورت می‌گیرد که وی هفته گذشته با نماینده های مخالفان سوریه در پکن دیدار کرده بود.

روسیه و چین همواره مخالفت خود را با هرگونه محکومیت یک طرفه دولت سوریه و هرگونه اقدامی که به گفته آن‌ها راه را برای مداخله نظامی در سوریه باز کند، اعلام کرده‌اند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز چهارشنبه با انتقاد از آمریکا و هم پیمانان اش اعلام کرد که مخالفت این کشورها با حل مسائل سوریه از طریق مذاکره موجب دوام یافتن خشونت‌ها در این کشور شده است.

وی افزود که آمریکا و هم پیمانان اش مسئول به گفته وی «نابود شدن» تلاش‌های سازمان ملل برای آرام کردن اوضاع در سوریه هستند.

سرگئی لاوروف روز چهارشنبه تأکید کرد که که وتوی روسیه موجب به بن‌بست رسیدن تلاش‌های شورای امنیت نشد، بلکه مخالفت اعضای این شورا با مقصر دانستن هر دو طرف، دولت و شورشیان سوریه، در ناآرامی‌های سوریه موجب شکست تلاش‌های این شورا شد.

روسیه پیشتر، پس از وتوی قطعنامه شورای امنیت، تأکید کرده بود که این قطعنامه بدون این‌که به توافق همگان برسد و بدون برطرف شدن موارد مورد اختلاف به رأی گذاشته شده بود.
XS
SM
MD
LG