لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۹

نقدی: اگر موسوی انتخابات ۸۸ را قبول می‌کرد، الآن بیش از ۹۰ درصد رای داشت


فرمانده بسیج گفته است اگر میرحسین موسوی نتیجه اعلام‌شده انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ را قبول می‌کرد، در این دوره انتخابات پیش رو «بیش از ۹۰ درصد رای داشت».

به گزارش ایسنا، محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج زیرمجموعه سپاه پاسداران گفته است: «انتخابات نا آرام به ضرر همه حتی بازنده­ انتخابات است. در سال ۸۸ اگر فرد بازنده با دادن بیانیه­‌ای نتیجه­ انتخابات را قبول می‌­‌کرد، امروز اگر کاندیدا می‌­‌شد بالای ۹۰ درصد رای داشت».

در نتایج اعلام‌شده آن انتخابات، محمود احمدی‌نژاد با بیش از ۲۵.۵ میلیون رای، پیروز آن شمرده شد و همچنین اعلام شد که میرحسین موسوی نزدیک به ۱۳.۵ میلیون رای داشته است. تعداد آرای دو نامزد دیگر، محسن رضایی و مهدی کروبی، به‌ترتیب نزدیک به ۷۰۰ هزار و نزدیک به ۳۵۰ هزار اعلام شد.

سرتیپ پاسدار نقدی که صراحتا نامی از میرحسین موسوی نبرده، گفته است که او «با آشوب­‌هایی که ایجاد کرد امروز حتی دو رای هم ندارد.»

در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ به جز محمود احمدی‌نژاد که پیروز این انتخابات اعلام شد، هر سه نامزد دیگر یعنی میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محسن رضایی، به نتایج اعلام‌شده اعتراض کردند و از مواردی از مخدوش‌بودن این انتخابات سخن گفتند.

بعد از تاکید رهبر جمهوری اسلامی، آیت‌الله علی خامنه‌ای، بر درستی آن انتخابات و نتایج اعلام‌شده، آقایان موسوی و کروبی به اعتراض خود و تاکید بر تقلب در آن انتخابات ادامه دادند و گروه‌هایی از شهروندان ایرانی به‌خصوص در شهرهای بزرگ دست به اعتراضات خیابانی زدند.

نیروهای انتظامی و امنیتی ایران با این اعتراض‌ها برخورد کردند. بر اساس گزارش‌ها، ده‌ها نفر در جریان این سرکوب‌ها کشته شدند و صدها نفر نیز بازداشت شدند که برخی از آنان همچنان در حبس هستند.

از اواخر بهمن ماه سال ۸۹ یعنی بیش از ۸۰۰ روز پیش، مهدی کروبی، میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد در حصر خانگی به سر می‌برند و به‌ندرت با خانواده خود تماس دارند.

رییس بسیج گفته است: «اولویت سپاه برگزاری انتخاباتی امن و آرام است.»

انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران قرار است روز ۲۴ خرداد برگزار شود تا جایگزین محمود احمدی‌نژاد را مشخص کند.

محمدرضا نقدی هشدار داده است اگر شورای نگهبان صلاحیت کسی از داوطلبان نامزدی را رد کند، «حق ندارد شلوغ کند». او در همین حال تاکید کرده است «هیچ­کس حق ندارد اجتماعات نامزدهای تاییدصلاحیت‌شده را به هم بزند.»

این فرمانده نظامی گفته است: «بسیج و سپاه ارزشمند‌تر از آن هستند که خرج انتخابات شوند.»

او در عین حال گفته است بسیج باید «به عنوان خط­ شکن وارد عرصه­ حماسه­ سیاسی شود». او از اعضای بسیج و اعضای «حلقه­‌های صالحین» خواسته است تلاش کنند افرادی را که در دوره­‌های قبل رای نداده ­اند، متقاعد کنند و پای صندوق­های رای بیاورند.

حلقه‌های صالحین یکی از تشکیلات زیرمجموعه بسیج است و ساختار آن از سوی سپاه پاسداران به سراسر کشور ابلاغ شده‌ است.

هدف نهایی این طرح تربیت عقیدتی و سیاسی و کادرسازی برای بسیج و کشور از پایین‌ترین سطح ممکن یعنی مساجد و مدارس عنوان شده است.

پیشتر محمدرضا نقدی گفته‌ است بسیج در حال آموزش «۱۱ هزار مربی» برای حلقه‌های صالحین است.

طبق گزارش‌ها، روحانیونی که شاگرد محمدتقی مصباح‌یزدی از جمله کسانی هستند که به این حلقه‌های صالحین آموزش می‌دهند.

هم محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه و هم محمدرضا نقدی فرمانده بسیج به طور رسمی و علنی گفته‌اند این حلقه‌ها، «مهم‌ترین برنامه بسیج سپاه پاسداران است.»

روز ۶ اردیبهشت فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، محمدعلی جعفری، در دیدار با این «حلقه‌های صالحین» گفت: «برای انتخاب اصلح رئیس‌جمهور آینده باید به معیارهایی که مقام معظم رهبری اشاره می‌کنند، توجه ویژه‌ای داشته باشیم و با هم‌اندیشی به مصداق مشخص و برداشت واحدی رسید و آن را به نزدیکان خود ارائه کنید.»

هامون محمدی، فرمانده سپاه قدس گیلان، نیز وز ۳ اردیبهشت گفته بود حلقه‌های صالحین بسیج باید با توجه به معیارهای رهبر جمهوری اسلامی «با بحث مصداقی» کمک کنند تا «مردم به کاندیدای اصلح و کارآمد برسند.»

در ۸ سال گذشته اصلاح‌طلبان و منتقدان، بارها از دخالت‌های سپاه پاسداران در انتخابات دو دوره ریاست جمهوری سال ۸۴ و ۸۸ و همچنین انتخابات مجلس نهم سخن گفته‌اند.

از جمله علی مطهری، در نطقی که در یکی از آخرین جلسات مجلس هشتم داشت، سپاه پاسداران را به دخالت در انتخابات مجلس نهم متهم کرد.

سپاه پاسداران و فرماندهان آن، این اتهام دخالت در انتخابات را رد می‌کنند و در عین حال بر وظایف این نیرو در عرصه سیاسی جمهوری اسلامی تاکید می‌کنند.
XS
SM
MD
LG