لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۹

وزارت نفت: احمدی‌نژاد در نشست اوپک شرکت نمی‌کند


هر چند محمود احمدی‌نژاد، با وجود مخالفت‌های مجلس و شورای نگهبان، سرپرستی وزارت نفت را راساً بر عهده گرفته است، گزارش‌ها حاکی از آن است که وی در نشست پیش روی اوپک، که ایران ریاست آن را در اختیار دارد، شرکت نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، شجاع‌الدین بازرگانی، یکی از مقام‌های عالی‌رتبه وزارت نفت ایران، روز دوشنبه خبر‌های منتشر شده درباره حضور احتمالی محمود احمدی‌نژاد در نشست پیش روی سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک، را تکذیب کرده است.

وی در این باره اظهار داشته است: «در ملاقات حضوری و کسب تکلیف از رئیس جمهوری محترم، ایشان اعلام کردند که در اجلاس آینده اوپک شرکت نخواهند داشت و براساس تشخیص و صلاحدید ایشان یکی از وزیران هیات دولت در اجلاس آینده اوپک و همچنین اجلاس مشترک اوپک با اتحادیه اروپایی معرفی می‌شوند و حضور فعال خواهند داشت.»

کشورهای صادر کننده نفت عضو اوپک، پس از ۳۶ سال وزیر نفت ایران را به عنوان رئیس دوره‌ای اوپک در سال ۲۰۱۱ انتخاب کرده‌اند و از این رو ریاست اجلاس پیش روی اوپک، که در روز بیستم ژوئن در وین برگزار می‌شود، بر عهده ایران خواهد بود.

به دنبال تصمیم دولت محمود احمدی‌نژاد برای ادغام وزارت نفت در وزارت نیرو، وی مسعود میرکاظمی، وزیر نفت را برکنار کرده و از معرفی سرپرست برای این وزارتخانه خودداری کرده بود.

محمود احمدی‌نژاد در آخرین گفت و گوی تلویزیونی خود اعلام کرده بود، سرپرستی وزارت نفت را شخصاً بر عهده می‌گیرد.

این در حالی است که برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که شورای نگهبان، سرپرستی محمود احمدی‌نژاد بر وزارت نفت را خلاف قانون اساسی اعلام کرده است.

در مقابل فاطمه بداغی، معاون حقوقی محمود احمدی‌نژاد روز یکشنبه با بیان بیان این که تفسیر شورای نگهبان درباره سرپرستی رئیس دولت بر وزارت نفت «عطف به ما سبق» نمی‌شود، گفته بود: «براین اساس دولت تصمیم خود را در خصوص سرپرستی وزارت نفت اعلام کرده و موضوع پایان یافته تلقی می‌شود.»

با این همه احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ضمن غیرقانونی خواندن سرپرستی محمود احمدی‌نژاد بر وزارت نفت گفته است: «در قانون اساسی چنین اختیاری به رئیس جمهور داده نشده است که شخصاً سرپرستی را بر عهده بگیرد.»

وی همچنین از محمود احمدی‌نژاد خواسته است، هر چه سریع‌تر برای وزارت نفت یک سرپرست تعیین کند.

علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با بیان این که نظر صریح شورای نگهبان بر غیرقانونی بودن سرپرستی رئیس‌جمهور بر وزارت نفت است، خواستار انتخاب سرپرست جدید برای وزارت نفت پیش از اجلاس اوپک شده است.

وی در این باره اظهار داشته است: «برای حضور در اجلاس وزیران نفت اوپک، تا زمانی که وزیر جدید وزارت نفت معرفی نشده و وزارتخانه از این وضعیت خارج نشده است، باید سرپرست جدیدی معرفی شود و به عنوان نماینده ایران در این اجلاس شرکت کند.»
XS
SM
MD
LG