لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۵

احتمال مجازات شناگر ایرانی به دلیل انصراف از مسابقه با حریف اسرائیلی


به دنبال انصراف یک شناگر ایرانی از حضور در یکی از مسابقات شنای قهرمانی جهان در چین به دلیل حضور یک شناگر اسرائیلی در این مسابقه، مدیر اجرایی فدراسیون بین‌المللی شنا ضمن تاکید بر ضرورت پرهیز از دخالت دادن سیاست در ورزش اعلام کرد از جمهوری اسلامی در این باره توضیح خواسته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کارنل مارکولسکو، مدیر اجرایی فدراسیون بین‌المللی شنا، روز جمعه از احتمال مجازات ایران به دلیل خودداری محمد علیرضایی از مسابقه دادن با یک حریف اسرائیلی در جریان مسابقات قهرمانی جهان در شانگهای خبر داد.

آقای مارکولسکو با بیان این که با ارسال نامه‌ای به مقام‌های ایرانی خواستار توضیح آنها در این باره شده، اعلام کرد که فدراسیون بین‌المللی شنا این موضوع را بررسی می‌کند و در انتظار پاسخ ایران است.

محمد علیرضایی، شناگر ۵۰ متر و ۱۰۰ متر تیم ملی ایران، هفته گذشته در جریان مسابقه‌های قهرمانی جهان به دلیل حضور یک شناگر اسرائیلی از شرکت در مسابقه مقدماتی ۱۰۰ متر انصراف داد.

به گزارش خبرگزاری مهر وی درباره انگیزه خود گفته بود: «با توجه به این که از شرایط خوبی برای شرکت در مسابقات جهانی شنا و کسب ورودی المپیک لندن برخوردار بودم، اما به دلیل ارج نهادن به آرمان‌های مقدس جمهوری اسلامی ایران از رقابت با شناگر رژیم صهیونیستی انصراف دادم.»

این شناگر ایرانی همچنین اظهار داشته بود: «تصمیم درستی گرفتم، چرا که ارج نهادن به آرمان‌های مقدس جمهوری اسلامی ایران یک اعتقاد ملی است و با این اقدام کمترین کاری بود که در حمایت از مردم مظلوم فلسطین انجام دادم. نگران و ناامید نیستم، با قدرت در مسابقات بعدی شرکت می‌کنم تا بتوانم ورودی المپیک لندن را به دست آورم.»

این در حالی است که محمد علیرضایی در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس داشتن هرگونه انگیزه سیاسی در خودداری از مسابقه دادن با حریف اسرائیلی را رد کرده و ادعا کرده بود که به دلیل خستگی ناشی از پرواز از این مسابقه انصراف داده است.

این شناگر ایرانی در چارچوب سیاست‌های جمهوری اسلامی که مانع مسابقه دادن ورزشکاران ایرانی با حریفان اسرائیلی خود می‌شود، در المپیک لندن نیز به دلیل هم‌گروه شدن با یک شناگر اسرائیل از حضور در مسابقه ۱۰۰ متر پروانه انصراف داده بود.

کارنل مارکولسکو، مدیر اجرایی فدراسیون بین‌المللی شنا، با اشاره به اظهارنظرها در ایران درباره انصراف علیرضایی از مسابقه دادن با حریف اسرائیلی گفته است: «اظهاراتی بود که (نشان می‌دهد) سیاست رسمی آن است که باید همه رویدادهای ورزشی که در آن اسرائیلی‌ها نیز شرکت دارند، تحریم شود.»

وی همچنین اضافه کرده است: «جای سیاست اینجا نیست. استخر برای کار دیگری است، نه برای سیاست. من برای آنها نامه‌ای نوشته‌ام و می‌خواهیم بفهمیم چه اتفاقی افتاده است.»

مدیر اجرایی فدراسیون بین‌المللی شنا همچنین ضمن مخالفت با هرگونه تبعیض به دلایل سیاسی گفته است: «ما مقررات خودمان را داریم که شامل تحریم‌ها هم هست و اگر کار اشتباهی روی داده باشد، اقدام می‌کنیم... به محض این که همه اطلاعات را داشته باشیم هر اقدامی را که ضروری باشد انجام خواهیم داد.»

پیشتر کنگره جهانی یهودیان خواستار جلوگیری از حضور ایران در مسابقه‌های المپیک به دلیل خودداری ورزشکاران ایرانی از مسابقه دادن با حریفان اسرائیلی شده بود.
XS
SM
MD
LG