لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۹

بهرام افشارزاده، از جشن‌های تولد محمدرضا شاه تا مدیرعاملی استقلال


بهرام افشارزاده، مدیرعامل جدید باشگاه استقلال
بهرام افشارزاده، مدیرعامل جدید باشگاه استقلال
در نخستین نشست هیات مدیره جدید باشگاه استقلال، بهرام افشارزاده در ۷۲ سالگی به عنوان مدیرعامل جدید این باشگاه انتخاب شد.

او از دیرپاترین شخصیت‌ها در تاریخ ورزش ایران است. در بایگانی سال ۱۳۵۴ مجله دنیای ورزش مصاحبه‌ای از او هست که به عنوان مسئول تربیت بدنی آموزش و پرورش اصفهان درباره طرح‌هایش برای «برگزاری باشکوه جشن چهارم آبان» سال‌روز تولد محمدرضا شاه پهلوی توضیح می‌دهد.

سی و هفت سال بعد هم در راهپیمایی ۲۲ بهمن درباره «تجدید عهد با رهبر معظم انقلاب»، با خبرگزاری فارس مصاحبه می‌کند.

هنوز یک ماه هم از انقلاب نگذشته بود که مدیرکل تربیت بدنی اصفهان شد. سال ۵۹ به تهران آمد تا مدیر کل دفتر مطالعات سازمان ورزش شود. یک سال بعد مدیر کل دفتر امور مشترک فدراسیون‌های ورزشی شد و خزانه‌دار کمیته المپیک.

سال ۶۲ مدیر کل تربیت بدنی تهران و سال ۶۳ دبیر کمیته المپیک، او چهار دوره مختلف و جمعاً حدود دو دهه این سمت را برعهده داشته.

سال ۶۴ رئیس فدراسیون ژیمناستیک شد. سال ۷۲ ریاست فدراسیون بیسبال را به عهده گرفت. سال ۸۵ رئیس فدراسیون وزنه‌برداری شد و پیش از آن هم رئیس ورزش منطقه آزاد تجاری جزیره کیش که استفاده از پسرش در تشکیلات اداری ورزشی این منطقه، باعث انتقاد ورزشکاران بومی شده بود.

نکته جالب درباره افشارزاده این است که از سال ۵۷ به بعد که به تبع شرایط سیاسی و اجتماعی، سرعت خروج افراد از دایره مدیران ورزش بالا بود، او همواره موقعیت خود را حفظ کرد و ارتقا بخشید.

او محیط ورزش ایران را به خوبی می‌شناسد اما با وجود بیش از چهار دهه مدیریت در ورزش، نخستین بار است که به صورت مستقیم در فوتبال، آنهم تیم پرطرفدار استقلال فعالیت خواهد کرد.

او پس از پرویز خسروانی، پرویز شیخان، علی عبداللهی نوروزی، کاظم اولیایی، حسین قریب، مقداد نجف‌نژاد، امیررضا واعظی آشتیانی و علی فتح‌الله‌زاده، نهمین نفری است که سکان مدیریت این باشگاه پرطرفدار را در دست گرفته.

منتقدانش می‌گویند افشارزاده مدیر تحت فشار و مرد دوران سختی‌ها نیست. دی ماه پارسال در انتخابات کمیته ملی المپیک از حفظ کرسی دبیرکلی باز ماند و به خاطر اعتراض محمدرضا داورزنی و علی مرادی، مجبور به انصراف شد تا شاهرخ شهنازی جایش را بگیرد.

همان موقع در این باره به ایسنا گفت: «احساس نباید جلوی قانون بایستیم. خودم یک لحظه با خدا خلوت کردم و حس کردم که باید کنار بروم تا برخی از شرایط سوء استفاده نکنند و جلسه را به تشنج نکشند.»

ده سال قبل هم وقتی اعلام کرد قصد دارد کاندیدای انتخابات ریاست کنفدراسیون کشتی آسیا شود، محمدرضا طالقانی رئیس وقت فدراسیون گفت از او حمایت می‌کند اما وقتی با واکنش تند خانواده کشتی مواجه شد، انصراف داد.

در نخستین نشست هیات مدیره باشگاه استقلال، کامران صاحب‌پناه به عنوان رئیس هیات مدیره و رضا صادق‌پور نیز در مقام نایب رئیس هیات مدیره انتخاب شده‌اند. رضا افجه‌ای هم سخنگوی هیات مدیره است.

بهرام افشارزاده در نخستین واکنش به مدیریتش در باشگاه استقلال گفت: «شرکت توسعه صنایع نوین ایران به عنوان اسپانسر ۲۰ میلیاردی باشگاه استقلال انتخاب شده. نماینده این شرکت در نشست امروز هیات مدیره حضور داشت. باید بدهی‌های باشگاه را به نحوی تقسیم‌بندی کنیم که بتوانیم بپردازیم.»

او درباره اینکه برای پرداخت بدهی‌های استقلال چه برنامه‌ای دارد، به ایسنا گفت: باشگاه استقلال مشکل دارد. مطمئن باشید که بحران وجود دارد. زمانی که به فدراسیون وزنه‌برداری رفتم چنین مشکلاتی وجود داشت اما با تداوم کار موانع را از پیش رو برداشتیم. سعی می‌کنیم بدهی‌ها را اولویت‌بندی کنیم تا هرچه سریع‌تر تکلیف باشگاه روشن شود.

در نشست بعدی قرار است درباره وضعیت سرمربی و موقعیت تیم در فصل آینده صحبت شود. اما مدیرعامل جدید پیشاپیش تاکید کرده: «امیر قلعه‌نویی از مربیان بزرگ ایران است، هیچ گزینه دیگری وجود ندارد و او صددرصد مربی فصل بعد استقلال است.»
XS
SM
MD
LG