لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۰۲

کندن قبر برای «شهدای گمنام»‌ در مشهورترین میدان گردشگری یزد


نمایی از صحن بافت تاریخی امیر جخماق یزد. عکس از خبرگزاری میراث فرهنگی
نمایی از صحن بافت تاریخی امیر جخماق یزد. عکس از خبرگزاری میراث فرهنگی

آن‌چنانکه خبرگزاری میراث فرهنگی از تهران گزارش می‌دهد بر اساس شواهد، قرار است چند تن از کشته‌شدگان جنگ هشت ساله ایران و عراق در میدان تاریخی و گردشگری امیرچخماق یزد به خاک سپرده شوند؛ موضوعی که روند ثبت جهانی این بخش از بافت تاریخی یزد را تهدید می‌کند.

در خبرگزاری میراث فرهنگی عکس‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهد آماده‌سازی قبرها، باوجود مخالفت سازمان میراث فرهنگی در میدان تاریخی امیرچخماق، در حال انجام است.

این قبرها به منظور تدفین ۸ جان‌باخته گمنام جنگ با عراق آماده می‌شوند و قرار است این کشته‌شدگان روز سه‌شنبه همزمان با سالروز کشته شدن علی بن موسی‌الرضا امام هشتم شیعیان خاکسپاری شوند.

کمیته جستجوی مفقودین ستاد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، بدون توجه به مخالفت‌های سازمان میراث فرهنگی، اقدام به حفر این هشت قبر در چند متری بنای تاریخی امیرچخماق یزد کرده‌است.

این درحالی است که مدیرکل اداره میراث فرهنگی یزد به عنوان متولی میراث فرهنگی این استان بارها مخالفت خود را با اجرای این طرح اعلام کرده‌است.

همچنین مدیر روابط عمومی استانداری یزد نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری میراث فرهنگی، تاکید کرد که استاندار نیز با اجرای این طرح مخالف است.

میدان امیرچخماق یزد
میدان امیرچخماق یزد

پیش از این خبرهایی منتشر شده بود که گویا آیت‌الله محمدرضا ناصری، نماینده ولی فقیه و امام‌جمعه یزد با پیشنهاد مسئولان سازمان میراث فرهنگی موافق بوده‌است، طبق این پیشنهاد قرار بود قبرها به پشت بنای تاریخی امیرچخماق منتقل شود.

اما ۲۸ آذرماه، برخی مجریان این طرح بدون اخذ مجوزهای لازم اقدام به حفر قبر در چند متری بنای تاریخی امیرچخماق کردند که حتی حضور مدیرکل اداره میراث فرهنگی یزد هم مانع از انجام کار آن‌ها نشد.

گفته می‌شود که طرح تدفین ۸ جان‌باخته گمنام جنگ دو سال قبل مطرح شد که استانداری وقت با آن مخالفت کرد. اکنون دوباره این طرح مطرح و بدون داشتن مجوزهای لازم به اجرا درآمده‌است.

مسئولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، پیشتر تدفین جان‌باختگان گمنام جنگ در میدان تاریخی امیرچخماق را تهدیدی جدی در روند ثبت جهانی این بافت تاریخی یزد اعلام کرده بودند.

XS
SM
MD
LG