لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۰

پلیس برزیل: حزب‌الله لبنان در آمریکای لاتین اسلحه و مواد مخدر قاچاق می‌کند


پلیس فدرال برزیل سازمان شیعی حزب‌الله لبنان را به قاچاق اسلحه و مواد مخدر به این کشور آمریکای لاتین متهم کرده‌است.

رسانه‌های برزیل با استناد به مقامات ارشد در پلیس این کشور نوشته‌اند، حزب‌الله برای تامین منابع مالی برای عملیات خود، با باندهای مافیایی برزیل، از جمله باندهای قاچاق اسلحه به این کشور، «همکاری گسترده‌ای» دارد.

روزنامه بانفوذ برزیلی «او گلوبو» در ریودو ژانیرو، با انتشار این گزارش در شماره روز یکشنبه هجدهم آبان، از تحقیقات پلیس فدرال این کشور در این خصوص خبر داده‌است.

براساس گزارش‌های روزهای اخیر و نیز ارزیابی‌های پیشین، حزب الله جنگ‌افزار در اختیار باندهای بزرگ قاچاق مواد مخدر در برزیل می‌گذارد و برای تقویت توان مالی خود عمیقاً در معاملات مواد مخدر، بویژه کوکائین، درگیر شده‌است.

به نوشته «او گلوبو»، در پی انتقال اسناد و شواهدی از سوی آمریکا به برزیل در خصوص گسترش همکاری حزب الله با باندهای مواد مخدر برزیل، این کشور با انجام تحقیقاتی درستی این ارزیابی را تایید می‌کند اما همزمان تحقیقات بیشتر را نیز دنبال می‌کند.

گزارش‌های انتشار یافته تاکید دارد که فعالیت‌های حزب‌الله با سازمان‌های بزرگ تبهکاری آمریکای لاتین و بویژه برزیل، از سال ۲۰۰۶ گسترش یافته‌است.

سال ۲۰۰۶ زمانی بود که ایران، که در مظان پایه‌گذاری و حمایت‌های چند دهه‌ای از حزب الله لبنان است، همکاری‌های خود را در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد با کشورهای آمریکای لاتین تقویت کرد و بنا بر ارزیابی‌ها، هوگو چاوز، رهبر وقت ونزوئلا در عمیق‌تر شدن جای پای ایران در این بخش از جهان، نقش مهمی ایفاء می‌کرد.

ارزیابی نهادهای اطلاعاتی کشورهای آمریکای لاتین می‌گوید که در سال‌های اخیر همکاری‌ها میان حزب الله و حماس در خاورمیانه با گروه‌هایی مانند «فارک» در کلمبیا نیز افزایش یافته‌است.

ارتش و پلیس کلمبیا سال‌هاست که با نیروهای «فارک» درگیر یک مبارزه سرسختانه و پرتلفات هستند.

نام «فارک» به عنوان یکی از سازمان‌های نیرومند قاچاق مواد مخدر در کلمبیا و منطقه نیز مطرح است.

به نوشته شبکه خبری سی‌ان‌ان، نهادهای اطلاعاتی کشورهای آمریکای لاتین و نیز آمریکا می‌گویند، شبکه‌ای که حزب الله لبنان در منطقه موسوم به «مثلث» در آمریکای لاتین برپا کرده‌است، برای جذب نیرو از میان شیعیان این منطقه تلاش می‌کند.

سخن از «مثلث» میان سه کشور آرژانتین، پاراگوئه و برزیل است که جمعیت شیعیان مهاجر در آن در سال‌های اخیر به میزان چشمگیری افزایش یافته‌است.

اسرائیل و آمریکا در سال‌های گذشته در ارزیابی‌هایی گفته بودند، همزمان با تقویت ارتباطات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای آمریکای لاتین در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، حزب‌الله نیز از امکانات بیشتری برای فعالیت در این بخش از جهان برخوردار شده‌است.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین آمریکا، در زمینه گسترش فعالیت‌های حزب‌الله در آمریکای لاتین هشدار داده بود.

اسرائیل می‌گوید که حزب‌الله با یاری همه‌جانبه ایران برای عملیات تروریستی در آمریکای لاتین علیه هدف‌های اسرائیلی و یهودی فعالیت می‌کند و نیز همزمان می‌خواهد به منافع آمریکا در این کشورها ضربه بزند.

وزیر کشور پرو ۲۷ اکتبر امسال از دستگیری یک لبنانی‌تبار از سوی نیروهای ویژه مبارزه با ترور در این کشور خبر داده و گفته بود، این لبنانی به نام محمد زهیر امدار، از محل‌های حضور جهانگردان اسرائیلی در پرو اطلاعاتی گردآوری کرده و از تفتیش خانه او در لیما، پایتخت پرو، نیز مقادیری مواد منفجره بدست آمده بود.

XS
SM
MD
LG