لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۴

«توافق» ایران و استرالیا برای همکاری اطلاعاتی علیه حکومت اسلامی


جولی بیشاپ، وزیر امور خارجه استرالیا (سمت راست) در دیدار با همتای ایرانی خود در تهران.
جولی بیشاپ، وزیر امور خارجه استرالیا (سمت راست) در دیدار با همتای ایرانی خود در تهران.

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه ۳۱ فروردین خبر داد که ایران و استرالیا «توافق کرده‌اند» تا اطلاعات خود در زمینه شورشیان حکومت اسلامی (داعش سابق) در عراق را در اختیار یکدیگر قرار دهند.

جولی بیشاپ، وزیر امور خارجه استرالیا، در سفر خود به تهران، پس از دیدارهای خود با مقام‌های ایرانی از جمله با حسن روحانی رئیس جمهوری، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، و علی‌اکبر ولایتی مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی، گفته‌است که بر اساس این توافق استرالیا می‌تواند به اطلاعاتی که مأموران ایرانی در عراق درباره شهروندان استرالیایی که در صفوف نیروهای داعش می‌جنگند جمع‌آوری می‌کنند دسترسی داشته باشد.

وزیر خارجه استرالیا روز دوشنبه در گفت‌وگو با شبکه استرالیایی اِی‌بی‌سی اعلام کرد که هنگام اقامتش در تهران و دیدار با مقام‌های ایرانی بر سر تبادل اطلاعات به ویژه درباره شهروندان استرالیایی که در کنار داعش در عراق می‌جنگند توافقی به دست آمده‌است. خانم بیشاپ اما تأکید کرد که این توافقی غیر رسمی است.

وزیر خارجه استرالیا که برای اولین بار پس از دوازده سال برای سفری رسمی به تهران رفته بود بدون اشاره به جزئیات این توافق و این که استرالیا در مقابل دریافت اطلاعات از ایران چه تعهدی کرده‌است گفت ایران اطلاعاتی دارد که استرالیا به دنبالش است.

گفته می‌شود بیش از ۱۰۰ تبعه استرالیا به کشورهای سوریه و عراق سفر کرده‌اند و احتمالاً در کنار نیروهای داعش در این دو کشور می‌جنگند. مقام‌های استرالیا می‌گویند این عده در عین حال خطری جدی برای امنیت داخلی این کشور هستند.

وزیر خارجه استرالیا با تأکید بر این که ایران و استرالیا هدف مشترکی را در مبارزه با داعش و کمک به دولت عراق دنبال می‌کنند گفت ایران و استرالیا توافق کرده‌اند اگر اطلاعاتی داشته باشند که برای طرف دیگر جالب باشد در اختیار طرف مقابل بگذارند.

استرالیا از کشورهای عضو ائتلاف برای مقابله با داعش یا گروه موسوم به حکومت اسلامی است و در حال حاضر در حال اعزام سیصد و سی نیروی نظامی برای آموزش نظامی نیروهای عراقی است.

ایران جزء این ائتلاف محسوب نمی‌شود اما به شکل جدی در مقابله با داعش در عراق نقش دارد.

در این میان اندرو ویلکی یک نماینده مستقل در پارلمان استرالیا نسبت به هرگونه توافقی هشدار داد و گفت به حکومت ایران نمی‌شود اعتماد کرد و هرگونه برقراری مناسبات امنیتی استرالیا با ایران در حکم «معامله با نیروی شر» است.

وی هم‌چنین افزود که تهران «سابقه‌ای طولانی در انتشار اطلاعات غلط برای پیشبرد اهداف خود دارد.»

موضوع اصلی سفر وزیر خارجه استرالیا به تهران گفت‌وگو درباره چگونگی بازگشت آن دسته از پناهجویان ایرانی بود که درخواست پناهندگی‌شان در استرالیا رد شده‌است.

XS
SM
MD
LG