لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۳

ایتالیا ۳ ایران صفر، اولین شکست بعد از ولاسکو


تیم ملی والیبال ایران در نخستین بازی‌اش از بیست و پنجمین دوره لیگ جهانی با نتیجه ۳ بر صفر از ایتالیا شکست خورد. پس از جدایی خولیو ولاسکو، این اولین بازی رسمی والیبال ایران با اسلوبودان کواچ سرمربی جدید بود که اهل صربستان است.

کواچ تا المپیک ۲۰۱۶ روی نیمکت سرمربی‌گری تیم ملی ایران خواهد نشست. مدال برنز المپیک آتلانتا، مدال طلای المپیک سیدنی، نایب قهرمانی جهان در سال ۹۸، نقره لیگ جهانی در سال ۲۰۰۳ و مقام سوم جام جهانی ۲۰۰۳ از مهم‌ترین عناوینش در دوران قهرمانی است. او طی دوران مربیگری در لیگ‌های ایتالیا و صربستان، چهار سال به عنوان مربی برتر شناخته شده.

ایران با حساب ۳ بر صفر و با نتایج ۲۵-۱۹، ۲۵-۲۲ و ۲۵ - ۲۳ مقابل حریفی مغلوب شد که پارسال در خانه به ایران باخته بود.

ایتالیایی‌ها در هفته نخست دو پیروزی ارزشمند را مقابل برزیل بدست آوردند تا با روحیه بالا به مصاف ایران بیایند. این دو تیم پارسال هم در لیگ جهانی بازی کردند که حاصل آن یک پیروزی ۳ امتیازی و یک شکست ۳-۲ برای ایران بود. نتایجی که والیبال ایران را در جهان بلندآوازه ساخت و عنوان تیم شگفتی‌ساز لیگ جهانی را نصیب شاگردان ولاسکو ساخت.

ایتالیا کارنامه پرافتخاری در لیگ جهانی والیبال دارد. در هر ۲۴ دوره قبلی لیگ جهانی حضور داشته‌اند. هشت مدال طلا، سه نقره و سه برنز در لیگ جهانی دارند و در آخرین دوره نیز مدال برنز گرفتند.

سه طلا و یک نقره در مسابقات قهرمانی جهان، یک طلا، دو نقره و یک برنز در جام جهانی، یک طلا و دو نقره در جام جایزه بزرگ جهانی همراه با ۶ طلا، ۴ نقره و دو برنز در جام قهرمانان اروپا از دیگر افتخارات تیم ملی والیبال ایتالیا است.
والیبال ایران هم در پیشینه‌اش دو مدال طلا، یک نقره و یک برنز در مسابقات قهرمانی آسیا، همچنین سه نقره و یک برنز در بازی‌های آسیایی دارند.

ست اول

ایران با ترکیب شهرام محمودی، محمد موسوی، سامان فائزی، میلاد عبادی‌پور، فرهاد قائمی، سعید معروف و عبدالرضا علیزاده به میدان رفت.

جیری کوار، ایوان زایتسف، سیمونه پارودی، امانوئل بیرارلی، متیو پیانو، دراگان تراویکا و سالواتوره روسینی نیز در ترکیب تیم ملی ایتالیا بودند.

بازی‌سازی بی نقص از سعید معروف و آبشارهای شهرام محمودی ایران را انداخت اما ایتالیا در سرویس بهتر کار کرد. دو تیم تا امتیاز ۹ برابر پیش رفتند. اما بازی‌سازی‌های هوشمندانه از تراویکا و آبشارهای بلند بیرارلی باعث شد ایتالیا به تدریج فاصله خود را با ایران زیاد کند. عادل غلامی در امتیاز پایانی به میدان رفت اما ایران ست نخست را واگذار کرد.

ست دوم

تماشاگران ایتالیایی بیشتر بودند اما مانند سال گذشته ایرانیان مقیم اروپا و به‌ویژه دانشجویان مقیم ایتالیا برای حمایت از ملی‌پوشان ایران به ورزشگاه آمده بودند.

میلاد عبادی پور همکاری خوبی با سعید معروف داشت اما عملکرد فرهاد قائمی در سرویس خوب نبود. ماتیو پیانو بازیکن بلندقامت ایتالیا هم در دریافت، نمایش مطلوبی داشت. محمد موسوی هم در کارهای سرعتی موفق بود.

شاگردان مائورو بروتو ۲۲ بر ۲۱ از ایران پیش افتادند. سعید معروف هم سرویس را به تور زد. ایران در ست دوم شش سرویس خراب کرد تا با امتیاز ۲۵- ۲۲ ببازد.

ست سوم

کواچ زیاد تعویض نمی‌کرد اما سرانجام علی مباشری را به میدان فرستاد. سامان فائزی هم در دفاع خوب بود اما خبری از روش خاص ولاسکو در سیستم دوتعویضه نبود. ایتالیا هم بیشتر روی فضای خالی پشت دفاع ایران امتیاز می‌گرفت.

سیمونه پارودی از بهترین‌های ایتالیا خوش درخشید. سرویس‌های بیرارلی هم کم‌نقص بود. تراویکا نیز به تنهایی امتیاز ۱۴ را هم گرفت. آتزوری کاملاً جریان بازی را در اختیار داشت.

ناهماهنگی در دفاع هم پررنگ بود. باز مثل دو ست قبلی که ایران شروع خوبی داشت، در نهایت ست سوم را هم ۲۵-۲۳ واگذار کرد. دومین بازی ایران با ایتالیا روز یکشنبه برگزار خواهد شد.
XS
SM
MD
LG