لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۵

«آغاز مذاکرات» برای بازگشت نفتکش‌های ایرانی به اروپا


مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران از «آغاز مذاکرات» با کشورهای اروپایی برای بازگشت نفتکش‌های این شرکت به پایانه‌های نفتی اروپایی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی‌اکبر صفایی روز یک‌شنبه ۱۶ فروردین گفت که شرکت ملی نفتکش ایران «در راستای مذاکرات هسته‌ای و پیش‌بینی احتمال لغو تحریم‌ها، برنامه‌ریزی لازم را با کشورهایی اروپایی برای انتقال نفت خام و تردد در بنادر تمامی کشورها انجام داده است.»

او درعین حال افزود: «برای تحقق این برنامه منتظر امضای توافق نهایی و مشخص شدن زمان و چگونگی لغو کامل تحریم‌ها هستیم.»

علی‌اکبر صفایی گفت که تفاهم اتمی ایران و کشورهای گروه ۱+۵ در لوزان، در «تعیین و ترسیم مسیرِ» ناوگان نفتکش ایران برای ورود به بازارهای بین‌المللی و پیگیری لغو تحریم‌ها مؤثر خواهد بود.

بر اساس توافق ایران و کشورهای گروه ۱+۵ در لوزان، اتحادیه اروپا تحریم‌های اقتصادی و مالی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را خاتمه خواهد داد و ایالات متحده نیز اجرای تحریم‌های مالی و اقتصادی ثانویه مرتبط با هسته‌ای را، همزمان با اجرای تعهدات عمده هسته‌ای ایران، به نحوی که توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راستی‌آزمایی شود، متوقف خواهد کرد.

با این حال جان کری، وزیر خارجه آمریکا، تأکید کرده‌است که اگر تهران بر اساس تفاهم عمل نکند، تحریم‌ها مجدداً اعمال خواهد شد.

در همین حال به گفته محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، ایالات متحده پس از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، موظف به لغو تحریم‌ها علیه ایران است.

شرکت ملی نفتکش ایران، بزرگترین ناوگان نفتکش ایران است که در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارد.

اتحادیه اروپا نیز این شرکت را از مهرماه سال ۹۱ با استدلال کمک به برنامه هسته‌ای ایران تحریم کرد. اما با شکایت ایران به دادگاه عمومی اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ، این دادگاه در تیرماه ۹۳ حکم لغو تحریم این شرکت را صادر کرد.

با این حال دادگاه عالی لندن در بهمن ماه ۹۳ درخواست شرکت ملی نفتکش ایران را برای جلوگیری از بازگرداندن این شرکت به فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا رد کرد.

در نهایت اتحادیه اروپا در ماه‌های پایانی سال گذشته نام این شرکت را به فهرست تحریم‌های خود بازگرداند، موضوعی که گرفتن بیمه‌نامه و ورود این شرکت به معاملات جهانی را مانند سابق دچار مشکل کرد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، بحث درباره نقض توافقنامه ژنو به‌خاطر تحریم مجدد شرکت ملی نفتکش ایران را وارد ندانسته و تأکید کرده‌است که این تحریم، تکرار تحریم‌های قبلی است.

اتحادیه اروپا شرکت ملی نفتکش ایران را متهم کرده بود که به نهادهای دولتی وابسته است اما این شرکت می‌گوید خصوصی است و ارتباطی با دولت و یا نهادهایی مانند سپاه پاسداران ندارد.

XS
SM
MD
LG