لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۰

زنگنه: قیمت نفت تا سال ۲۰۱۶ پایین‌تر از ۷۹ دلار خواهد ماند


بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران
بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران

براساس گزارش خبرگزاری مهر، بیژن زنگنه، وزیر نفت، روز یکشنبه ۱۴ دی، در جلسه غیرعلنی مجلس ایران درباره قیمت نفت به نمایندگان مجلس گزارش داد و پیش‌بینی کرد که قیمت نفت تا سال ۲۰۱۶ پایین‌تر از ۷۹ دلار خواهد ماند.

آقای زنگنه همچنین در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایرنا، ادامه کاهش قیمت نفت را «سیاسی» خواند و افزود که آثار اقتصادی کاهش نفت مدتی طول خواهد کشید.

به گفته نورالدین پیرموذن، نماینده اردبیل در مجلس، وزیر نفت در جلسه روز یک شنبه از به گفته او «شیطنت‌های عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس» سخن گفت.

وی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری دولتی ایرنا، به نقل از آقای زنگنه گفت که در جلسه اخیر اوپک، هشت کشور، موافق کاهش تولید نفت و در نتیجه افزایش قیمت نفت بودند، اما چهار کشور به گفته او بنا بر «ملاحظات سیاسی»، با این تصمیم مخالفت کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در مقابل این سخنان آقای زنگنه، مسعود میرکاظمی، وزیر پیشین نفت و عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت که آمریکا مدیریت بازار نفت را برعهده دارد و برای افزایش فشارها به ایران در مذاکرات اتمی با گروه ۱+۵ قیمت نفت را کاهش داده‌است.

قیمت‌های جهانی نفت هم‌اکنون به کمترین میزان خود از سال ۲۰۰۹ رسیده‌است. انجمن اقتصادی مواد نفتی آلمان روز جمعه ۱۲ دی اعلام کرد که قیمت نفتی که آلمان خریداری می‌کند به قیمت مشابه در سال ۱۹۸۱ رسیده‌است.

در ادامه کاهش بهای نفت، روز جمعه بهای هر بشکه نفت برنت برای تحویل در ماه فوریه به ۵۵ دلار و ۴۸ سنت رسید و هر بشکه نفت تگزاس آمریکا نیز به ۵۲ دلار و سه سنت کاهش یافت.

در این میان، عدم تفاهم ۱۲ عضو اوپک برای کاهش سقف تولید در ماه نوامبر باعث سرعت گرفتن کاهش قیمت نفت شد.

ایران و ونزوئلا به شدت بر کاهش تولید اوپک تاکید دارند، در حالی که عربستان می‌گوید کاهش تولید این سازمان باعث خواهد شد که دیگر تولیدکنندگان نفت جای خالی نفت اوپک در بازارهای جهانی را به سرعت پر کنند.

کاهش قیمت نفت، همچنین نمایندگان مجلس و مسئولان دولت ایران را درباره کسری بودجه سال ۹۴ نگران کرده‌است.

در لایحه بودجه سال ۹۳ ایران، قیمت نفت به ازای هر بشکه ۱۰۰ دلار پیش‌بینی شده‌است اما در پی کاهش بی‌سابقه قیمت فروش نفت در ماه‌های گذشته، دولت ایران مجبور به کاهش این رقم به هر بشکه ۷۲ دلار برای سال آینده شده‌است.

حسین امیری خامکانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، در این باره گفت: «در حال حاضر این مسئله ذهن برخی از نمایندگان را مشغول کرده و به احتمال زیاد یکی از بحث‌ها در بودجه سال ۹۴ صفر کردن قیمت نفت است.»

در مقابل، ابراهیم نکو، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نرخ قیمت ۷۲ دلاری تعیین شده نفت از سوی دولت را «منطقی» دانست افزود که نباید آن را کاهش داد.

پیش از این مقامات دولت ایران از رقم پیش‌بینی شده برای قیمت نفت در بودجه سال آینده دفاع کرده‌اند.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، روز دوشنبه، ۸ دی، گفته بود که براساس «پیش‌بینی برخی صاحب‌نظران» قیمت نفت در سال آینده به‌طور متوسط ۸۰ دلار خواهد بود و عربستان سعودی، نیز قیمت نفت به ازای هر بشکه را در بودجه سال آینده خود ۸۰ دلار پیش‌بینی کرده‌است.

XS
SM
MD
LG