لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۱۱

نجفی: بورسیه ۱۶۰۰ نفر ایراد دارد؛ یک‌سوم‌شان مربی دانشگاه‌ها بودند


محمد علی نجفی، سرپرست وزارت علوم ایران
محمد علی نجفی، سرپرست وزارت علوم ایران

سرپرست وزارت علوم ایران با اعلام این‌که بورسیه شدن ۱۶۰۰ نفر در دولت قبل «ایراداتی» دارد گفت که حدود یک‌سوم از این افراد از مربیان دانشگاه بوده‌اند.

همزمان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، نیز خبر داد که «تعداد زیادی» از دانشجویان درحال تحصیل در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه آزاد «دارای سوابق شرکت در آزمون نیستند.»

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس شورای اسلامی، محمد علی نجفی، سرپرست وزارت علوم ایران، روز ۵ مهر ماه از بررسی پرونده ۳۷۰۰ دانشجوی بورسیه شده در دولت قبل خبر داد و گفت که حدود ۲۱۰۰ نفر از این افراد طبق ضوابط و آیین‌نامه‌های زمان بورسیه شدن «مشکلی» ندارند.

وی اما افزود که بورسیه شدن ۱۶۰۰ نفر در دولت قبل، براساس آیین‌نامه‌های زمان بورسیه شدن این افراد «ایراداتی» دارد که ممکن است منجر به محرومیت این بورسیه‌شدگان از تحصیل یا تبدیل بورس آنان به ادامه تحصیل با هزینه شخصی شود.

سرپرست وزارت علوم همچنین خبر داد که حدود ۴۸۰ نفر از بورسیه‌های «دارای ایراد» مربیان دانشگاه بوده‌اند که پرونده آنان طبق اعلام دیوان محاسبات باید در هیات امنای دانشگاه‌های مربوطه تصمیم‌گیری و تصویب شود.

به گفته آقای نجفی طبق قانون نمی‌توان به مربی پیمانی بورس تحصیلی داد، مگر اینکه هیات امنای دانشگاه آن را تایید کند.

وی درعین حال گفت: «اگر اکنون وزارت علوم بخواهد آیین‌نامه‌ای تنظیم کند شاید سخت‌گیری بیشتری از نظر سطح علمی و معدل داشته باشد به گونه‌ای که این افراد نیز نتوانند بر اساس آیین‌نامه جدید بورسیه شوند.»

موضوع لغو تعدادی از بورسیه‌های اعطا شده در دولت محمود احمدی‌نژاد، یکی از دلایل استیضاح و برکناری رضا فرجی دانا، وزیر علوم، در جلسه چهارشنبه ۲۹ مرداد مجلس، بود.

پیش از جلسه استیضاح، خبرگزاری کار ایران، ایلنا، گزارش داده بود که به اسنادی دست یافته‌است که نشان می‌دهد، اعضای خانواده برخی از طراحان استیضاح وزیر علوم در فهرست «بورسیه‌های غیرقانونی» دولت محمود احمدی‌نژاد هستند.

به گفته مقامات وزارت علوم برخی از این بورسیه‌شدگان حتی «کف معدل آیین‌نامه‌ها را نیز نداشته‌اند.»

به گفته آقای نجفی، محاسبات اولیه نشان می‌دهد که بورسیه شدن حدود ۱۶۰۰ نفر از این بورسیه‌شدگان براساس آیین‌نامه‌های زمان بورسیه شدن این افراد «ایراداتی» دارد.

مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری ایران، دوشنبه ۳ شهریور، گفته بود که «بورسیه‌شدگان غیرقانونی» در دولت قبل باید هزینه تحصیل خود را پرداخت کنند.

به گفته سرپرست وزارت علوم، یک کمیته ۵ نفره، پرونده بورسیه‌شدگان در دولت قبل را بررسی می‌کند.

پذیرش‌های «غیرقانونی» در دانشگاه آزاد

همزمان با سخنان آقای نجفی، حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، نیز روز شنبه ۵ مهر گفت که «تعداد زیادی» از دانشجویان درحال تحصیل در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا «دارای سوابق شرکت در آزمون نیستند.»

به گفته آقای میرزاده عدم شرکت این افراد در کنکورهای دانشگاه آزاد زمانی فاش شده که برخی از واحدهای دانشگاه اعلام کرده‌اند که برای پذیرفته شدن این افراد نیاز به سابقه تحصیلی دارند اما هیچ سابقه شرکت در کنکور در احراز هویت این افراد دیده نشده‌است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا آقای میرزاده گفت که هم اکنون پرونده این افراد در حال بررسی است.

پیش از انتخاب حمید میرزاده به ریاست دانشگاه آزاد، فرهاد دانشجو از اسفند ۱۳۹۰ تا ۲۷ شهریور ۱۳۹۲، رئیس این دانشگاه بود.

وی برادر کامران دانشجو، وزیر علوم در دولت محمود احمدی‌نژاد است که براساس گزارش‌ها «بورسیه‌های غیرقانونی» در زمان وزارت وی انجام شده‌است.

XS
SM
MD
LG