لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۲

سفیر اسرائیل در آمریکا: توافق در حال تنظیم با ایران «بد» است


سفیر اسرائیل در آمریکا می‌گوید ایران و قدرت‌های جهانی ممکن است در آینده بسیار نزدیک به توافق نهایی هسته‌ای دست یابند، و از نظر اسرائیل، «مشخص است که این پیمان، یک توافق بد خواهد بود».

ران درمر سفیر اسرائیل در واشینگتن در یک سخنرانی برای مقامات آمریکا و سران یهودیان آن کشور گفته‌است، شواهد نشان می‌دهد که در دور جدید مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵، طرفین به پیش‌نویس پیمان نهایی هسته‌ای نزدیک می‌شوند.

به نوشته روزنامه جروزالم پست در شماره یکشنبه چهاردهم اردیبهشت، آقای درمر گفته‌است، توافقی که در حال تنظیم است، از نظر اسرائیل، همچنان یک «توافق بد» است.

به گفته این دیپلمات اسرائیلی، «توافق بد به این معنی است که ایران همچنان یک کشورِ در آستانه هسته‌ای شدن باقی بماند».

آقای درمر به غرب «توصیه قوی» کرد که «به‌شدت هوشیار» باشد؛ زیرا به ادعای وی، «ایرانی‌ها در قضیه سایت اتمی نطنز دروغ گفتند؛ در مورد سایت هسته‌ای فردو فریبکاری و پنهانکاری کردند و دروغ گفتند...».

ران درمر این سخنان را در آستانه دور چهارم از مذاکرات هسته‌ای ایران و شش قدرت بیان کرده‌است.

به گزارش جروزالم پست، سناتور رابرت منندز، رئیس کمیسیون روابط خارجی در سنای آمریکا، نیز که یکی دیگر از سخنرانان نشست یادشده در واشینگتن بوده‌است، از نظرات بیان شده از سوی سفیر اسرائیل پشتیبانی کرد.

سناتور منندز که چند ماه قبل، پیش‌نویس طرحی را برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران تهیه کرد، در سخنرانی خود، هشدار داد که «می توان تلاش‌ها را برای مبدل کردن طرح تشدید مجازات‌ها به قانون، از سرگرفت».

طرح یادشده از حمایت اکثریت سناتورها و پشتیبانی چهارصد نفر از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا برخوردار شده بود اما به درخواست کاخ سفید، پیگیری این طرح، راکد ماند تا مذاکرات اتمی با ایران فرصت بیشتری برای موفقیت بگیرد.

سناتور منندز در سخنرانی خود در واشینگتن گفته‌است، «ما نگران هستیم که به جای دست‌یابی به یک توافق درست، تنها بخاطر آنکه بگویند توافق بدست آمده، به هر توافق بدی تن دردهند».

قرار است مذاکرات جدید ایران با آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان، بیست و سوم اردیبهشت در وین آغاز شود.

رسانه‌های اسرائیلی در روزهای گذشته خبر دادند که در آستانه این مذاکرات، سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا و وندی شرمن، مذاکره کننده ارشد آن کشور در گفت‌وگوهای اتمی با ایران، پنجشنبه هجدهم اردیبهشت برای یک سفر دو روزه به اسرائیل می‌آیند.

به گزارش روزنامه هاآرتص، سوزان رایس دیدار مهمی نیز با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خواهد داشت، که هرچند بخشی از آن به عواقب روند ناکام صلح اسرائیل و فلسطینی‌ها اختصاص خواهد یافت، اما بخش عمده دیدار، به قانع کردن نتانیاهو به رضایت به توافق هسته‌ای در حال تنظیم با ایران اختصاص خواهد یافت.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در روزهای گذشته با رد دوباره اتهامات در خصوص ماهیت نظامی برنامه هسته‌ای ایران، دست‌یابی به توافق نهایی با قدرت‌ها را منوط به وجود اراده کافی در طرف‌های مذاکره‌کننده در برابر ایران دانست.

طبق توافق موقت هسته‌ای، ایران و شش قدرت باید تا آخر تیرماه امسال به پیمان نهایی هسته‌ای دسترسی یابند.

اسرائیل در سال‌های اخیر به شاکی اصلی علیه برنامه اتمی ایران مبدل شده بود، که هرچند در مذاکرات با ایران هرگز حضور نداشت، اما سایه اسرائیل همواره بر روند این گفت‌وگوها سنگینی کرده‌است.
XS
SM
MD
LG