لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۳

جهانگیری: هیچ نهادی حتی یک دلار پول فروش نفت را به دولت برنگرداند


اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران

معاون اول رئیس جمهوری ایران می‌گوید «نهادها و افراد مختلف» که در دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران، به دلیل تحریم فروش نفت ایران، از دولت نفت تحویل گرفته بودند تا بفروشند، «حتی یک دلار» از پول آن را بر نگردانده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، اسحاق جهانگیری، روز شنبه ۲۸ فروردین گفت: «متأسفانه زمانی که نفت ما را تحریم کردند فروش آن را به برخی افراد مانند بابک زنجانی سپردند».

همچنین به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای جهانگیری تأکید کرد: «من می‌توانم به صراحت بگویم هیچ نهادی که از وزارت نفت، نفت گرفت تا بفروشد حتی یک دلار پول آن را به دولت بر نگرداند».

وی تأکید کرد که اگر اقتصاد ایران در دولت حسن روحانی «همچون سال‌های قبل به هم ریخته بود»، اعضای گروه ۱+۵ «هرگز پای میز مذاکره» با جمهوری اسلامی نمی‌آمدند.

بابک زنجانی که به اعدام محکوم شده، در کیفرخواست دادستان متهم شده‌است که از مبلغ دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو که موظف بوده به شرکت نفت پرداخت کند، «۱۶۰ میلیون یورو پرداخت کرده و مابقی را صرف امور شخصی کرده‌است».

در همین حال پیش از این گزارش‌هایی دربارهٔ فروش نفت توسط برخی نهادها از جمله نیروی انتظامی منتشر شده‌است.

خبرگزاری فارس پنجم بهمن سال ۹۲ با اشاره به گزارش تفریغ بودجه سال ۹۱ خبر داده بود که نیروی انتظامی با وجود فروش یک محموله نفت خام به ارزش ۱۸۵ میلیون دلار و دریافت بهای آن، از پرداخت بدهی خود به شرکت ملی نفت ایران خودداری کرده‌است.

اسماعیل احمدی مقدم که در آن زمان فرمانده نیروی انتظامی بود، روز ۱۵ مهر ۹۳ ضمن بیان جزئیات فروش دو محموله نفت ایران به ارزش ۲۴۰ میلیون دلار توسط این نهاد نظامی تأیید کرده بود که شش میلیون دلار از این پول هنوز به حساب خزانه دولت واریز نشده‌است.

به گفته آقای احمدی مقدم، همچنین ۱۸۰ میلیون دلار از این مبلغ مستقیماً بابت «کسری حقوق» کارکنان نیروی انتظامی هزینه شده و به خزانه دولت واریز نشده‌است.

وی ۱۰ بهمن ۹۲ نیز گفته بود که محمود احمدی‌نژاد به او پیشنهاد کرده که نیروی انتظامی برای تأمین کسری بودجه ۱۱ درصدی خود، نفت بفروشد.

آقای جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود گفت که دولت حسن روحانی در سال گذشته «تنها ۲۰ میلیارد دلار» درآمد نفتی داشته‌است.

وی اضافه کرد: «سال گذشته یکی از شاهکارهای اداره کشور با توجه به شرایط اقتصادی یعنی ادامهٔ تحریم‌ها تا بهمن‌ماه و پایین آمدن شدید قیمت نفت بود».

محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت، نیز روز ۱۴ فروردین گفته بود که به دلیل کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی و تولید نفت ایران، درآمد کشور از «۱۱۹ میلیارد دلار» در دولت سابق به «۱۹ میلیارد دلار» کاهش یافته‌است.

فاصله «وحشتناک» ایران و قطر در برداشت از پارس جنوبی

معاون اول رئیس جمهوری ایران در سخنان روز شنبه خود اعلام کرد که فاصله برداشت ایران از گاز پارس جنوبی به نسبت برداشت قطر در دولت محمود احمدی‌نژاد «وحشتناک» شده و قطر ۱۰ میلیارد دلار از «حق ایران» را برداشت کرده‌است.

وی یکی از «اولویت‌های» دولت را توسعه میادین مشترک با دیگر کشورها دانست.

میدان پارس جنوبی با ۳۰ تریلیون متر مکعب ذخایر گازی بزرگ‌ترین میدان گازی جهان است و هشت درصد از کل ذخایر گازی دنیا را در خود جای داده‌است. بخش ایرانی این میدان به ۲۹ فاز تقسیم شده‌است.

توسعه میدان پارس جنوبی از زمان آغاز کار دولت محمد خاتمی در سال ۷۶ شروع شد و در این مدت پنج فاز پارس جنوبی افتتاح و توسعه فازهای ۶ تا ۱۰ این میدان با پیشرفت بالای ۶۰ درصد به دولت محمود احمدی‌نژاد تحویل داده شد.

اما از سال ۸۴ که آقای احمدی‌نژاد به سر کار آمد تا سال پایان دولت او تنها ده فاز این میدان تکمیل شد و تولید ناخالص گاز از این فازها به ۲۸۵ میلیون متر مکعب رسید.

با افتتاح فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی در ۲۱ دی ماه ۹۴، تولید گاز از این دو میدان روزانه به ۵۶ میلیون متر مکعب خواهد رسید و ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی نیز از این دو فاز تولید خواهد شد.

در حالی که ایران در سال‌های گذشته از برنامه توسعه میدان پارس جنوبی عقب افتاده‌است، تولید ناخالص گاز قطر از این میدان مشترک تقریباً دو برابر ایران است.

قطر به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز مایع جهان سالانه حدود ۱۵۵ میلیارد متر مکعب گاز از این میدان تولید می‌کند که بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، این رقم نسبت به ده سال پیش دقیقاً پنج برابر افزایش یافته‌است.

XS
SM
MD
LG