لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۸

کشف جسد جمشید دانایی‌فر و انتقال آن به خاک ایران


جمشید دانایی‌فر، مرزبان ربوده‌شده
جمشید دانایی‌فر، مرزبان ربوده‌شده

وزارت اطلاعات ایران خبر داد که جسد جمشید دانایی‌فر، مرزبان ایرانی که در سال ۹۲ توسط گروه جیش‌العدل ربوده شده بود، در روز اول فرودین به «داخل ایران» منتقل شده‌است.

به گزارش وب‌سایت دولت ایران، وزارت اطلاعات روز دوم فروردین با اشاره به «کشف و شناسایی» جسد آقای دانایی‌فر اعلام کرد که «تنی چند از عوامل دخیل» در قتل او دستگیر شده‌اند.

در بیانیه وزارت اطلاعات گفته شده که این دستگیری‌ها و کشف جسد «شهید بزرگوار» جمشید دانایی‌فر «با تلاش شبانه‌روزی و مستمر اطلاعاتی و عملیاتی» مأموران ایرانی میسر شده اما در این بیانیه اشاره بیشتری به جزئیات این «کشف و شناسایی» نشده‌است.

جمشید دانایی‌فر، گروهبانی است که همراه با چهار مرزبان دیگر، در ۱۷ بهمن ۹۲ توسط گروه جیش‌العدل ربوده شد.

چهار مرزبان دیگر، دو ماه بعد آزاد شدند و به ایران بازگشتند اما گروه جیش‌العدل روز سوم فرودین ۹۳ اعلام کرد که آقای دانایی‌فر را به تلافی کشته شدن یکی از زندانیان اهل سنت اعدام کرده‌است.

به رغم بیانیه گروه جیش العدل درباره کشته شدن آقای دانایی‌فر و اظهارات مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، مبنی بر تأیید این خبر، مقام‌های وزارت کشور ایران در سال گذشته بارها تأکید کرده بودند که این خبر را تأیید یا تکذیب نمی‌کنند.

با این حال برخی وب‌سایت‌های خبری مدعی شده بودند که آقای دانایی فر به آمریکا «پناهنده» شده‌است.

در همین حال حسین نقوی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، روز ۲۷ فروردین ۹۳ گفته بود: «ما قرائنی داریم که ایشان با جیش‌العدل همکاری داشته که ممکن است این موضوع رد یا تأیید شود.»

حسینعلی امیری، قائم‌مقام وزیر کشور ایران اما با رد این اظهارات گفته بود: «سیستم نظارتی نیروهای مسلح به حدی قوی است که هر کسی اجازه ورود به آن را نداشته باشد. مطمئناً افرادی که وارد این ارگان می‌شوند از یکسری فیلترهای نظارتی می‌گذرند.»

استان سیستان و بلوچستان در سال ۹۳ نیز بارها شاهد حمله گروه‌های مسلح به نیروهای نظامی و انتظامی ایران بوده‌است.

در آخرین مورد محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج ایران خبر داده‌است که سه نفر از ماموران نیروی انتظامی ۲۸ اسفند ۹۳ با بمب‌های ساخته «تروریست‌ها» جان خود را از دست داده‌اند.

عصر روز پنج‌شنبه، ۱۱ دی ۹۳ نیز یک معلم و یک عضو نیروی بسیج منطقه در «روستای نصیرآباد»، از روستاهای نزدیک به شهر راسک در استان سیستان و بلوچستان، به دست دو موتورسوار به قتل رسیدند.

پس از ترور این افراد، فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان روز دوشنبه ۱۵ دی، از دستگیری اعضای یک گروه به گفته او «تروریستی» در این رابطه خبر داد.

XS
SM
MD
LG