لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۴

کری: شکاف‌های بسیار جدی در مذاکرات با ایران وجود دارد


جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه ۲۴ تیرماه طی نشستی خبری در وین گفت که در گفت‌وگوهای هسته‌ای ۱+۵ با ایران «شکاف‌های بسیار جدی» وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی که در مرکز رسانه‌ای وین سخن می‌گفت با این حال افزود که تمرکز او هم‌چنان به دست‌یابی به تفاهم نهایی تا مهلت ۲۰ ژوئیه است.

او گفته‌است: «در ارتباط با موضوع بیستم ژوئیه، بله، این مهلت هنوز منتفی نیست. هنوز داریم بر سر موضوعات کار می‌کنیم و به کار خود ادامه می‌دهیم.»

به نوشته خبرگزاری رویترز، جان کری در ادامه نشست خبری خود گفته‌است که «به وضوح تمام به ایرانی‌ها گفته‌ام که ۱۹ هزار سانتریفیوژی که بخشی از برنامه آنها است زیاد است.» وی افزوده‌است که ظرفیت هسته‌ای ایران باید کاهش پیدا کند.

به نوشته این خبرگزاری او هم‌چنین با بیان این‌که در این مذاکرات «در مورد موضوعات اساسی پیشرفت‌های ملموسی کرده‌ایم» افزوده‌است: «مشخص است که هنوز کار بیشتری باید انجام بدهیم.»

به نوشته خبرگزاری رویترز، جان کری هم‌چنین در این نشست خبری گفته که قرار است به واشینگتن بازگشته و با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری، و کنگره آمریکا، در مورد یک توافق بلندمدت با ایران مشورت کند.

وی افزوده‌است که قصد دارد با اوباما و کنگره در مورد رویکرد آمریکا در صورتی که توافق نهایی با ایران میسر نشود نیز مشورت کند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا خبر داد که جان کری ساعاتی پیش از ترک وین به طور غیرمنتظره دیدار کوتاه دیگری نیز با محمدجواد ظریف داشته‌است اما این مقام از جزئیات این دیدار اطلاعات دیگری ارائه نداد.

در همین حال به نوشته خبرگزاری ایرنا، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز سه‌شنبه، پس از سه دور مذاکره با همتای آمریکایی خود گفت: «تبادل نظرهای خوبی داشتیم و نیازمند مباحث جدی در سطح مدیران سیاسی هستیم.»

وزیر امور خارجه ایران افزود: «تلاش ما پایان دادن به بن‌بستی است که بر پایه چارچوب غیرمنطقی بنا شده‌است و تلاش می‌کنیم به آنچه که در توافق ژنو مورد موافقت قرار گرفته برسیم.»

مسئله غنی‌سازی اورانیوم در موضوع رفع نگرانی از احتمال نظامی شدن برنامه هسته‌ای ایران نقشی اساسی بازی می‌کند و تیم‌های مذاکره‌کننده ایران و گروه ۱+۵ در وین هم‌اینک سعی دارند برای رفع این نگرانی‌ها، تا بیستم ژوئیه به توافقی نهایی برسند.

روزنامه «نیویورک تایمز» روز دوشنبه خبر داد که محمدجواد ظریف ضمن گفت‌وگوها گفته‌است که ایران ممکن است توقف توسعه برنامه غنی‌سازی خود به مدت سه تا هفت سال را بپذیرد.

به نوشته این گزارش، وی گفته‌است که در چنین حالتی، جامعه جهانی باید با ایران همانند دیگر کشورهای دارای برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز رفتار کند.

در همین حال به گزارش «نیویورک تایمز»، مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که خواسته آنها توقف گسترش برنامه غنی‌سازی در ایران در مدتی بیش از ۱۰ سال است.

XS
SM
MD
LG