لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۳

خامنه‌ای: غلط اضافی می‌کنند بعد می‌گویند توان دفاعی نداشته باشید


علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی
علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی

رهبر جمهوری اسلامی روز یک‌شنبه ۳۰ فروردین با ذکر اینکه «طرف مقابل با وقاحت»، مرتب ایران را تهدید نظامی می‌کند اظهار داشت که «این غلط اضافی را می‌کنند بعد می‌گویند جمهوری اسلامی توان دفاعی نداشته باشد.»

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آیت الله علی خامنه‌ای، در دیدار با فرماندهان ارتش گفت که «حتی اگر صریحاً هم این تهدید را نمی‌کردند لازم بود ما به فکر... و آماده باشیم.»

همچنین به گزارش وب‌سایت رهبر جمهوری اسلامی، وی اضافه کرد: «بعد از مدتی سکوتِ طرف مقابل، یکی از مقامات آنها اخیراً بار دیگر از گزینه‌های روی میز سخن گفته‌است. آنها از یک طرف اینگونه لاف می‌زنند و از طرف دیگر می‌گویند جمهوری اسلامی ایران باید پیشرفت‌های دفاعی خود را متوقف کند که سخنی ابلهانه است.»

آقای خامنه‌ای تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران هیچگاه این سخنان به گفته او «ابلهانه» را نخواهد پذیرفت.

وی خواستار آن شد که نیروهای نظامی ایران «آمادگی‌های نظامی و دفاعی و سازماندهی‌های رزمی و آمادگی‌های روحی خود» را «روز به روز» افزایش دهند و افزود که «این به منزله یک دستورالعمل رسمی است.»

گفته‌های آقای خامنه‌ای پس از آن بیان می‌شود که مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، به تهران هشدار داده که علی‌رغم تصمیم مسکو برای انتقال سامانه موشکی اس–۳۰۰ به ایران، گزینه نظامی برای بازداشتن تهران از «دستیابی به سلاح هسته‌ای» همچنان به قوت خود باقی است.

تصمیم مسکو برای واگذاری سامانه پدافند هوایی اس–۳۰۰ با واکنش منفی ایالات متحده مواجه شده‌است به طوری که وزیر امور خارجه این کشور در تماس تلفنی با همتای روسی خود نگرانی‌های واشینگتن در این باره را با وی در میان گذاشته‌است.

در همین حال اتحادیه اروپا نیز به انتقاد از این تصمیم مسکو پرداخت و هشدار داد که واگذاری سامانه موشکی اس–۳۰۰ به ایران می‌تواند به بی‌ثباتی در منطقه بینجامد.

«افسانه جعلی سلاح هسته‌ای را عَلَم کرده‌اند»

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه سخنان خود با بیان این که «افسانه جعلی سلاح هسته‌ای را عَلَم کرده‌اند که بگویند جمهوری اسلامی مایه تهدید است»، افزود: «نه؛ مایه تهدید خود آمریکاست که بدون هیچ مهاری دخالت‌های ناامن‌کننده از او سر می‌زند.»

وی حوادث یمن و حمایت آمریکا از بمباران‌های عربستان در یمن را «نمونه‌ای از رفتار ناامن‌کننده دنیا» دانست.

او تأکید کرد: «امروز این حوادث گریه‌آور در یمن جاری است و آمریکایی‌ها از ظالم حمایت می‌کنند.»

رهبر جمهوری اسلامی تأکید کرد: «اینکه جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده بدنبال سلاح هسته‌ای نمی‌رود، در همین چارچوب و بر اساس تقیدات دینی است.»

مسئولان جمهوری اسلامی بارها گفته‌اند که آیت‌الله خامنه‌ای، در فتوایی، ساخت و استفاده از جنگ‌افزار هسته‌ای را «حرام» اعلام کرده و این «بهترین تضمین» برای عدم انحراف برنامه هسته‌ای ایران است.

یک روز پیش از سخنان آقای خامنه‌ای، حسین سلامی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گفت که جواب بازدید از مراکز نظامی ایران را «با سرب داغ» خواهیم داد.

این تأکید آقای سلامی پس از آن بیان شد که اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، پیش از این گفته بود که هرگونه توافقی با ایران شامل نظارت بر تاسیسات ایران خواهد بود.

ایران و گروه ۱+۵، پس از رسیدن به چارجوب توافق هسته‌ای در لوزان سوئیس، اکنون تا یازدهم تیر ماه فرصت دارند بر سر جزئیات مذاکره کنند و به توافقی جامع و نهایی برای برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی دست یابند.

قرار است دور بعدی گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ روز ۳۱ اردیبهشت در وین، پایتخت اتریش برگزار شود.

XS
SM
MD
LG