لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۱

نوبخت: پیش‌بینی می‌شود بهای نفت به ۸۰ دلار برسد


محمد باقر نوبخت، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور ایران
محمد باقر نوبخت، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور ایران

معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور ایران می‌گوید، براساس «پیش‌بینی برخی صاحب‌نظران» قیمت نفت در سال آینده به‌طور متوسط ۸۰ دلار خواهد بود.

وی اشاره مشخصی به جزئیات پیش‌بینی‌های این «صاحب‌نظران» نکرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد باقر نوبخت، روز دوشنبه، ۸ دی، با اشاره به «برخی از تحلیل‌ها و اخبار» گفت که عربستان سعودی، قیمت نفت به ازای هر بشکه را در بودجه سال آینده خود ۸۰ دلار پیش‌بینی کرده‌است.

وی اضافه کرد: «عربستان به‌خلاف کشور ما که با صراحت اعداد و ارقام بودجه را می‌آورد، سرجمع عدد و میزان و مبالغ و مقادیری که باید نفت فروخته شود، را آورده‌است.

آقای نوبخت گفت: «در رسانه‌های مختلف هم آمده که مشاور اقتصادی عربستان گفته نفت این کشور در بودجه بالای ۸۰ دلار پیش‌بینی شده‌است.»

در لایحه بودجه سال ۹۳ ایران، قیمت نفت به ازای هر بشکه ۱۰۰ دلار پیش‌بینی شده‌است اما در پی کاهش بی‌سابقه قیمت فروش نفت در ماه‌های گذشته، دولت ایران مجبور به کاهش این رقم به هر بشکه ۷۲ دلار برای سال آینده شده‌است.

عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت خام جهان، روز پنج‌شنبه، چهارم دی ماه، اعلام کرد که در سال ۲۰۱۵ با کسری بودجه بزرگی برابر با ۳۸ میلیارد و ۶۰۰میلیون دلار مواجه شده‌است.

به گفته دولت عربستان سعودی، این کشور در سال ۲۰۱۵ هزینه‌هایی معادل ۲۲۹٫۳ میلیارد دلار خواهد داشت «در حالی که سود حاصل از محل فروش نفت برابر با ۷۱۵ میلیارد ریال سعودی (۱۹۰٫۷ میلیارد دلار) است.»

علی النعیمی، وزیر نفت عربستان سعودی، پیش از این گفته بود که حتی اگر قیمت نفت به ۲۰ دلار در هر بشکه هم تنزل کند سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، تولیدش را کاهش نخواهد داد.

پس از آن روز یک‌شنبه گزارش‌هایی در مورد «هشدار تهران به ریاض» در مورد بهای نفت منتشر شد.

سازمان اوپک با وجود کاهش قیمت نفت، ماه گذشته تصمیم گرفت تا سقف تولید ۳۰ میلیون بشکه در روز را حفظ کند.

بهای نفت از ماه ژوئن به دلیل تولید مازاد، کاهش تقاضای جهانی و بالارفتن نرخ دلار، نیمی از ارزش خود را از دست داده‌است.

بودجه دفاعی ایران در «حد مقدور»

آقای نوبخت درادامه سخنان خود گفت: «آنچه از منابع نفتی در بودجه دیدیم، ۷۱ هزار میلیارد تومان است... و اگر قیمت نفت به پایین‌تر از این اعداد برسد یعنی به ۳۴ یا ۳۵ دلار مثلاً ما ۳۵ هزار دلار هم از درآمدهای نفتی به دست نیاوریم، به‌راحتی مشکل قابل کنترل است.»

وی اضافه کرد: «در حال حاضر در بودجه ۹۳ اعتبارات عمرانی استان‌ها را به‌صورت ۱۰۰ درصد و اعتبارات عمرانی کل کشور را به‌صورت ۶۸ درصد پرداخت کردیم بنابراین اگر درآمدی حاصل نشود می‌توانیم با مدیریت تخصیص، کشور را اداره کنیم.»

براساس گزارش خبرگزای دولتی ایرنا، درآمدهای نفتی ۳۳ درصد از بودجه سال ۹۴ را تشکیل می‌دهند در حالی که این رقم برای سال جاری ۵۰ درصد بود.

آقای نوبخت در سخنان خود همچنین گفت که در لایحه بودجه سال ۹۴، بودجه دفاعی در «حد مقدور» در نظر گرفته شده‌است و دولت خوشحال خواهد شد که مجلس بودجه بخش‌هایی را که لازم می‌داند «تقویت» کند.

بودجه ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لایحه بودجه ۹۴ با بیش از ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان افزایش، به ۱۷ هزار میلیارد و ۲۸۹ میلیون تومان رسیده‌است.

همچنین مجموع بودجه وزارت دفاع، ستاد مشترک ارتش، ستاد مشترک سپاه، بسیج و ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در سال آینده، ۲۸ هزار میلیارد و ۱۶۷ میلیون تومان در نظر گرفته شده‌است.

این رقم در بودجه امسال، ۲۱ هزار میلیارد و ۲۱۷ میلیون تومان بوده‌است.

بودجه ارائه شده توسط دولت ابتدا در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی بررسی خواهد شد و پس از ایجاد اصلاحات در آن، به صحن علنی ارائه خواهد شد که در هر دو مرحله امکان افزایش یا کاهش ارقام پیشنهادی دولت وجود دارد.

XS
SM
MD
LG