لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۷

افت جدید بهای نفت در بازارهای آسیا


پس از اعلام پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی مبنی بر این‌که طی پنج سال آینده بهای نفت قرار است تنها به مقداری محدود افزایش پیدا کند، قیمت نفت در بازارهای آسیا روز سه‌شنبه، ۲۱ بهمن، با افت جدیدی روبه‌رو شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این روز بهای نفت خام برنت برای تحویل در ماه مارس با ۷۷ سنت کاهش به ۵۷٫۵۷ دلار رسید.

از سوی دیگر، نفت وست تگزاس اینترمدیت که به‌عنوان شاخص برای قیمت‌گذاری نفت در بازارهای جهانی استفاده می‌شود در این روز کاهشی ۷۴ سنتی به خود دید و بهای آن به ۵۲٫۱۲ دلار نزول کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش تازه‌ای در مورد پیش‌بینی پنج‌ساله خود گفته‌ است که قیمت‌های نفت که هم‌اکنون به سطح ۵۰ تا ۵۵ دلار در هر بشکه رسیده قرار است با مقداری بهبود، در سال ۲۰۲۰ میلادی به ۷۳ دلار در هر بشکه افزایش پیدا کند.

این پیش‌بینی، رقمی به مراتب پایین‌تر از قیمت ۱۰۰ دلار در هر بشکه است که نفت تا ماه ژوئن، یعنی پیش از تنزل قیمت شدید، در بازارهای جهانی با آن خرید و فروش می‌شد.

تحلیلگران بازار نفت به خبرگزاری فرانسه می‌گویند که این پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی موجب افت بیشتر قیمت نفت در بازارهای آسیا در روز سه‌شنبه شده‌ است.

قیمت نفت که در اواسط سال ۲۰۱۴ اوج گرفته بود در حال حاضر عمدتاً به خاطر افزایش تولید نفت شن (نفت شیل) در آمریکا و کاهش تقاضا در بازارهای جهانی با افتی شدید روبه‌رو شده‌ است.

مقام‌های ایرانی کاهش بهای نفت را بر اثر «طراحی برخی کشورها» می‌دانند و حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری ایران، روز ۲۳ دی در این باره گفت که «قیمت نفت گرچه امروز به حدود نصف نسبت به ماه‌های قبل رسیده‌ است، اما بدانید آنهایی که کاهش قیمت نفت را علیه برخی از کشورها طراحی کرده‌اند، پشیمان خواهند شد».

در لایحه بودجه سال ۹۳ ایران، قیمت نفت به ازای هر بشکه ۱۰۰ دلار پیش‌بینی شده‌‌ بود، اما در پی کاهش بی‌سابقه قیمت فروش نفت در ماه‌های گذشته، دولت ایران مجبور به کاهش این رقم به هر بشکه ۷۲ دلار برای سال آینده شده‌ است.

قیمت نفت اکنون به حدود ۵۰ دلار در هر بشکه و پایین‌ترین سطح خود در شش سال گذشته رسیده است.

XS
SM
MD
LG