لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۱

کاخ سفید: ساخت‌وساز جدید اسرائیل در اراضی مورد مناقشه غیر قانونی است


جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید
جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید

اقدام دولت اسرائیل در انتشار مناقصه برای ساخت ۴۵۰ واحد مسکونی دیگر در اراضی اشغالی فلسطینی ناخرسندی جامعه جهانی، ازجمله وزارت خارجه آمریکا و کاخ سفید، را در پی آورده‌است.

گروهی از چپگرایان اسرائیل که ساخت‌وسازها در اراضی فلسطینی را رصد می‌کنند، جمعه دهم بهمن از انتشار مناقصه‌های جدید دولت بنیامین نتانیاهو برای خانه‌سازی در این شهرک‌های یهودی‌نشین خبر دادند.

اما به گفته دولت اسرائیل، خانه جدیدی ساخته نمی‌شود بلکه مناقصه پیشین موفق نبوده و لازم بوده‌است، مناقصه‌ای تازه برای تعیین شرکتی انجام شود که خانه‌هایی را که پیشتر به تصویب رسیده بود، بسازد.

دولت اسرائیل در سال‌های اخیر گفته‌است، شهرک‌های جدیدی نمی‌سازد بلکه برای «تامین نیازهای ناشی از افزایش جمعیت اسرائیلی‌های ساکن شهرک‌های یهودی کرانه باختری» با ساخت‌وساز در شهرک‌های موجود موافقت کرده‌است.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، جمعه دهم بهمن، ساخت‌وساز ۴۵۰ واحد مسکونی اسرائیلی در اراضی مورد مناقشه این کشور با فلسطینی‌ها را «غیر قانونی و غیر سازنده نامید».

ارنست ضمن محکوم کردن این اقدام گفت که این تصمیم می‌تواند «همه تلاش‌ها برای تحقق صلح در منطقه را از بین ببرد».

جنیفر ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفت، این اقدام «تنش را افزایش می‌دهد و به امنیت اسرائیل هم کمکی نمی‌کند».

وزارت خارجه بریتانیا نیز جمعه از دولت اسرائیل خواست «از این تصمیم عدول کرده؛ بر پیشبرد صلح متمرکز شود».

اتحادیه اروپا نیز از اسرائیل انتقاد کرد.

همچنین وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای از اسرائیل خواست از تجاوزگری به حقوق و اراضی فلسطینی‌ها دست بردارد.

در پی خبر اعلام شده از سوی گروه اسرائیلی ناظر بر ساخت‌وسازها، سازمان آزادیبخش فلسطین به رهبری محمود عباس نیز هر نوع ساخت‌وساز در اراضی فلسطینی را در ردیف «جنایت جنگی» نامید.

ساف در بیانیه خود یادآور شده‌است، دیوان کیفری بین‌المللی می‌تواند به شکایت فلسطینی‌ها از اسرائیل منجر شود.

فلسطینی‌ها در ادامهٔ تلاش برای استقلال کشور فلسطین، به تازگی اسناد عضویت در نهادهای مهم بین‌المللی مانند دیوان کیفری بین‌المللی را به این نهادها ارائه کردند.

بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، گفته‌است، عضویت فلسطینی‌ها در دیوان کیفری بین‌المللی از اول آوریل، دوازدهم فروردین، رسمیت می‌یابد.

محمود عباس، مهمان رسمی سوئد

همزمان اعلام شد محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی دهم فوریه مهمان رسمی سوئد خواهد بود.

آقای عباس در حالی به استکهلم می‌رود که تنش در مناسبات اسرائیل و سوئد موجب شد که خانم مارگوت والشتروم، وزیر خارجه سوئد، سفر خود به اسرائیل در روزهای گذشته را لغو کند.

اسرائیل از تصمیم سه ماه پیش دولت سوئد در به رسمیت شناختن کشور فلسطین ابراز ناخشنودی عمیق کرده بود.

اقدام تاریخی سوئد موجب شد که پارلمان‌های شماری از کشورهای اروپایی و سپس پارلمان اتحادیه اروپا نیز کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند.

همزمان با تشدید انتقادهای جهانی از تصمیمات دولت نتانیاهو، رقیبان سیاسی وی در اسرائیل نیز عملکرد او در تقویت خانه‌سازی‌ها در آستانه انتخابات پارلمانی این کشور را، ناشی از «یک تصمیم حزبی» دانسته‌اند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، رقیبان نتانیاهو گفته‌اند، او به عنوان رهبر حزب لیکود برای آنکه خود را مدافع شهرک‌نشین‌های یهودی در برابر احزابی مانند «اسرائیل خانه ما» به رهبری آویگدور لیبرمن و «هبیت هیهودی» به رهبری نفتالی بنت نشان دهد، این تصمیم را در آستانه انتخابات اعلام کرده‌است.

XS
SM
MD
LG