لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۵

مطرح شدن حقوق بشر در دیدار روحانی با همتای سوئیسی


حسن روحانی و یوهان اشنایدر آمان رئیس جمهوری سوئیس در تهران
حسن روحانی و یوهان اشنایدر آمان رئیس جمهوری سوئیس در تهران

با سفر رئیس جمهوری سوئیس به تهران، مسائل حقوق بشری بعد از ۱۵ سال به مذاکرات ایران- سوئیس بازگشت.

یوهان اشنایدر آمان رئیس جمهوری سوئیس که در یک سفر رسمی به ایران رفته، شنبه هشتم اسفند در پی مذاکرات با همتای ایرانی‌اش حسن روحانی و حضور در یک نشست خبری مشترک گفت با این سفر «رابطه ۱۴۰ ساله» دو کشور بیش از گذشته بهبود خواهد یافت.

آقای اشنایدر آمان جمعه هفتم اسفند، در روزی که انتخابات مجلسین شورای اسلامی و خبرگان رهبری در ایران در جریان بود، برای یک سفر سه‌روزه وارد تهران شد.

به گزارش رسانه‌های ایران، حسن روحانی شنبه هشتم اسفند در کاخ سعدآباد از همتای سوئیسی خود استقبال رسمی کرد.

رئیس جمهوری سوئیس با یک هیئت ۴۰ نفره در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و علمی به ایران رفته‌اند.

اعضای هیئت همراه رئیس جمهوری سوئیس «صاحبان صنایع بزرگ، سرمایه‌گذاران» و در بخش علمی «رؤسا و شخصیت‌های دانشگاه‌های معتبر سوئیس» معرفی شدند.

بعد از سفر سه هفته پیش نخست‌وزیر یونان به تهران، آقای اشنایدر آمان دومین شخصیت بلندپایه اروپایی است که در پی اجرایی شدن توافق برجام، به ایران می‌رود.

رسانه‌های ایران گزارش دادند که رئیس جمهوری سوئیس در نشست خبری روز شنبه در کاخ سعدآباد، کمک کشورش به ایران برای عضویت در سازمان تجارت جهانی را قول داد.

برقراری پرواز مستقیم تهران- ژنو، تسهیل در صدور روادید، همکاری در عرصه‌های بالادستی نفت و گاز و پتروشیمی و آسان‌سازی مراودات بانکی از جمله مقوله‌های مورد تفاهم میان اشنایدر آمان و روحانی اعلام شد.

آقای روحانی گفت، همکاری در قبال مسائل دیگر منطقه، مانند سوریه و یمن نیز مطرح شد و «هیچ راهی جز همکاری کشورهای جهان درباره این مشکلات وجود ندارد».

به گزارش ایسنا، حسن روحانی در نشست خبری مشترک شنبه با اشنایدر آمان تأیید کرد که مسائل حقوق بشری در گفت‌وگوهای او با همتای سوئیسی‌اش مطرح شده‌است.

رئیس جمهور ایران در این باره گفت: «دربارهٔ حقوق بشر نیز صحبت‌های زیادی کردیم. ... ما عقیده داریم موضوع حقوق بشر به نقطه مطلوبی نرسیده و همه کشورها باید برای رسیدن به این حقوق همدیگر را یاری کنند.»

به گفته حسن روحانی اما بیشتر سخنان وی با همتای سوئیسی‌اش در مورد حقوق بشر مردم دیگر کشورها بود.

آقای روحانی اما در مورد وضعیت در ایران افزود: «فضای سیاسی و فرهنگی ایران با گذشته متفاوت است... فضای دانشگاه‌ها تفاوت کرده، آزادی‌های اجتماعی بیشتر شده و (پهنای) باندهای فضای مجازی گسترش یافته‌است».

گفت‌وگوهای سوئیس با ایران با هدف بهبود کارنامه حقوق بشر جمهوری اسلامی، مسبوق به سابقه است؛ از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۹ خورشیدی، پنج دور مذاکرات حقوق بشری بین دو کشور انجام شده بود.

مهدی عابدی، کاردار ایران در برن سوئیس در روزهای اخیر به خبرگزاری ایسنا گفت، «احتمالاً گفت‌وگوهای جدید حقوق بشری در کنار گفت‌وگو پیرامون زمینه برای همکاری‌های قضایی میان دو کشور، از بهار آینده (بهار ۱۳۹۵) از سرگرفته می‌شود».

کاردار ایران در برن این را نیز گفت که قبل از تحریم‌ها حدود سیصد شرکت سوئیسی در بخش‌های مختلف در ایران فعالیت داشتند و حجم مبادلات تجاری به سه تا چهار میلیارد یورو می‌رسید اما در دوران تحریم‌ها این رقم به حدود یک میلیارد دلار کاهش یافته بود.

به گفته آقای عابدی، «انتظار می‌رود در دوران پسابرجام، وضعیت مبادلات اقتصادی و مالی ایران و سوئیس به شرایط قبل از تحریم‌ها بازگردد و ظرفیت‌های جدیدی نیز به همکاری‌های دو کشور افزوده شود».

سوئیس جزو اولین کشورهایی بود که پس از اعلام اجرایی شدن برجام، تحریم‌های ایران را لغو کرد.

سوئیس در ۳۶ سال گذشته، بعد از اشغال سفارت آمریکا در تهران و قطع رابطه واشینگتن با تهران، حافظ منافع آمریکا در ایران بوده‌است.

سوئیس در بسیاری از بحران‌های میان ایران و آمریکا ایفای نقش کرده است؛ از جمله آزادی شماری از آمریکایی‌ها و ایرانی- آمریکایی‌هایی که در سال‌های گذشته در ایران زندانی شده‌اند.

کشور سوئیس هم‌چنین میزبان بخشی از مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی بود ولی به تازگی نقش مهم‌تری نیز برای مناسبات بین‌المللی ایران یافته‌است.

اندکی بعد از تصمیم دو ماه پیش عربستان در قطع رابطه با ایران، سوئیس حفاظت از منافع عربستان در ایران و منافع ایران در عربستان را نیز متقبل شد.

XS
SM
MD
LG