لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۷

معاون بین‌الملل مجلس: در حمص تعدادی ایرانی نیز آزاد شده‌اند


خروج شهروندان از شهر محاصره‌شده حمص. ۱۰ فوریه ۲۰۱۴.
خروج شهروندان از شهر محاصره‌شده حمص. ۱۰ فوریه ۲۰۱۴.
معاون امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی روز شنبه ۲۰ اردیبهشت خبر داد که در توافق بین دولت سوریه و مخالفان که بر اساس آن، مخالفان مسلح شهر حمص را ترک کرده‌اند، تعدادی ایرانی نیز آزاد شدند.

حسین شیخ‌الاسلام در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در واکنش به این پرسش که «ایران در این توافق چقدر نقش داشت و گروگان‌های آزاد شده چه کسانی هستند؟» گفت: «هیچ خیری در سوریه رخ نمی‌دهد الا اینکه ایران در آن تاثیر داشته باشد در ضمن تعدادی از آزادشدگان در این توافق ایرانی هستند.»

وی جزئیات بیشتری در مورد ایرانیان آزادشده در حمص نداد اما خبرگزاری فرانسه پیش از این، روز پنج‌شنبه هیجدهم اردیبهشت، در خبری نوشته بود که «یک زن ایرانی» در میان آزادشدگان است.

به نوشته این خبرگزاری، سخنگوی «جبهه اسلامی» که گروهی ائتلافی از شورشیان سوریه است خبر داده که در پی توافق یادشده «۴۰ زن و کودک شیعه علوی، ۳۰ سرباز و یک افسر سوری، و هم‌چنین یک زن ایرانی» آزاد شده‌اند.

آزادی این گروگان‌ها در ازای اجازه بیرون رفتن صدها شورشی از شهر محاصره‌شده حمص و انتقال امن آنها به شمال استان حمص صورت گرفته‌است.

خبرگزاری فرانسه پیش از این نوشته بود که این توافق با «نظارت» و حضور سفیر ایران در دمشق امضا شده است.

مقامات ایرانی و رسانه‌های داخل ایرانی در مورد علت حضور شهروندان ایرانی در منطقه محاصره‌شده حمص خبری مخابره نکرده‌اند.

پیش از این اما، گزارش‌های متعددی از افرادی که «مدافعان حرم» نام دارند و در سوریه کشته شده‌اند، در رسانه‌های ایران منتشر شده است.

بر اساس این گزارش‌ها، افرادی که پرسنل نواحی مختلف سپاه پاسداران در ایران بوده‌اند، برای آن چه «دفاع از مکان‌های مقدس شیعیان در سوریه در مقابل تکفیری‌ها» اعلام شده، به این کشور رفته و در آنجا جان باخته‌اند.

چندی پیش نیز چند فیلم مستند از حضور تعدادی از نیروهای ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه، در رسانه‌های معتبر بین‌المللی منتشر شده که آنها را مسلح و در حال مدیریت نیروهای سوری در جبهه‌ جنگ نشان می‌دهد.

در همین حال در حالی که بسیاری از مقامات ایرانی پیش از این گفته‌اند که جمهوری اسلامی نیروی نظامی در سوریه مستقر نکرده است، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران روز ۲۲ فروردین باقی ماندن بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، در مسند قدرت را به علت خواست ایران دانست.

«سیلی محکم به عربستان»

حسین شیخ‌الاسلام، معاون امور بین‌الملل مجلس در ایران، در ادامه گفت‌وگوی روز شنبه خود امضای این توافق را «سیلی محکمی» به کشورهایی چون عربستان سعودی و آمریکا دانست.

وی گفت: «این دستاورد خیلی مهمی بود زیرا یک سیلی محکم است که از طرف کل سوری‌ها اعم از حکومت، ارتش سوریه و حتی معارضین سوری به گروه‌های خارج‌نشین، عربستان، آمریکا و اسرائیل و همه کشورهای حامی تروریسم زده شد.»

عربستان سعودی که از رقیبان منطقه‌ای ایران است همواره خواستار تقویت جبهه مخالفان علیه رژیم بشار اسد در سوریه بوده و نسبت به تأمل آمریکا و «جامعه جهانی» در تقویت این جبهه ابراز نارضایتی کرده‌است.

چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا، هفته آینده راهی خاورمیانه می‌شود و قرار است در عربستان سعودی با وزیران دفاع کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دیدار و کرده و ازجمله در مورد همین موارد مرتبط با سوریه با این وزیران تبادل نظر کند.

جنگ داخلی سوریه که وارد چهارمین سال خود شده تاکنون به مرگ بیش از ۱۴۰ هزار نفر در این کشور و آوارگی میلیون‌ها تن دیگر انجامیده است.

در این میان گزارش‌های اخیر از سوریه گویای آن است که نیروهای حکومتی نسبت به شورشیان برتری‌هایی یافته‌اند که این مسئله احمد جبرا، رهبر شورای ائتلاف ملی سوریه، را بر آن داشته است که از اتحادیه عرب بخواهد «سلاح‌های پیشرفته» در اختیار آن بگذارد.
XS
SM
MD
LG