لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۵

مقامات اسرائیل در دیدار با اشتاینمایر: با ایران «توافق بد» نکنید


فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر امور خارجه آلمان (راست) و همتای اسرائیلی او آویگدور لیبرمن
فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر امور خارجه آلمان (راست) و همتای اسرائیلی او آویگدور لیبرمن

سفر فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر امور خارجه آلمان به اسرائیل و مذاکراتی که با نخست وزیر و سایر مقامات ارشد این کشور داشته‌است، فرصتی برای دولتمردان اسرائیل فراهم کرده تا از دولت برلین و سایر اعضای گروه ۱+۵ بخواهند از امضای یک «توافق بد» هسته‌ای با ایران خودداری کنند.

دیدار مقامات ارشد اسرائیل با فرانک والتر اشتاینمایر در اورشلیم (بیت المقدس) در حالی یکشنبه ۲۵ آبان انجام شده‌است که تنها هشت روز تا پایان مهلت دستیابی شش قدرت با ایران به یک توافق جامع بر سر برنامه اتمی ایران باقی مانده‌است.

جامعه جهانی از دیرباز به برنامه اتمی ایران مشکوک بوده است؛ اما اسرائیل سال‌هاست که ابراز «اطمینان» می‌کند، هدف ایران تولید بمب اتم است؛ اتهامی که ایران پی در پی آن را رد می‌کند و حسن روحانی در روزهای گذشته تکرار کرد که «فتوای رهبری، بهترین تضمین است که ایران در صدد بهره‌برداری نظامی از برنامه صرفاً مسالمت‌جوی هسته‌ای نیست».

در حالی که مقامات ایران تاکید می‌کنند، هر توافق نهایی باید شامل رفع تمامی تحریم‌ها یا دست‌کم بخش بزرگی از تحریم‌های جهانی علیه ایران باشد، رهبران اسرائیل به وزیر امور خارجه آلمان گفته‌اند، باید از رفع تحریم‌ها علیه ایران خودداری، و حتی تحریم‌ها را تقویت کرد.

بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیل، یووال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات اسرائیل نیز گفته‌است، بهتر است مذاکرات با ایران تمدید شود تا آنکه یک «توافق بد» بدست آید.

مقامات اسرائیل گفته‌اند، «توافق بد» پیمانی است که قابلیت هسته‌ای «نظامی» ایران و بویژه توان غنی‌سازی اورانیوم ایران را حفظ کند.

اسرائیل سال گذشته نیز توافق موقت ژنو را «یک اشتباه تاریخی» نامید و خواهان «جبران» آن در پیمان نهایی هسته‌ای شده بود.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، آقای اشتاینمایر که از شنبه ۲۴ آبان به منطقه رفته‌است، از رئوبن ریبلین، رئیس جمهوری و آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه اسرائیل نیز نظرات این کشور در خصوص چگونگی یک توافق نهایی هسته‌ای با ایران را شنیده‌است.

در همین حال، وزیر خارجه آلمان در مصاحبه‌ای با نشریه دی‌ولت که یکشنبه ۲۵ آبان منتشر شده‌است، تاکید کرده‌است که باید بیشترین تلاش را کرد تا در مهلت کوتاه باقی مانده، توافق نهایی با ایران بدست آید.

وزیر خارجه آلمان در روزهای پیش هشدار داده بود، اگر مذاکرات هسته‌ای ناکام بماند، ممکن است سامانه تحریم‌ها علیه ایران تقویت شود.

این در حالی است که حسن روحانی و سایر مقامات ایران تاکید می‌کنند که حتی در صورت عدم دستیابی به توافق جامع هسته‌ای تا سوم آذر، ۲۴ نوامبر، وضعیت تحریم‌ها «هرگز به شرایط گذشته بازنمی‌گردد».

واکنش نتانیاهو به نامه اوباما به خامنه‌ای

بنیامین نتانیاهو در واکنش غیر مستقیم به نامه اخیر رئیس جمهوری آمریکا به رهبر ایران نیز گفته‌است، «ایران شریک آمریکا نیست بلکه دشمن آمریکاست».

این نخستین اشاره علنی اما تلویحی نخست‌وزیر اسرائیل به تازه‌ترین نامه باراک اوباما به آیت الله خامنه‌ای است که بر اساس گزارش وال‌استریت جورنال و نیویورک تایمز، در آن ظاهراً مسئله همکاری آمریکا و ایران در مبارزه با گروه «حکومت اسلامی» در برابر تلاش برای حل برنامه هسته‌ای ایران را ارائه کرده بود.

در آمریکا، سناتورها لیندزی گراهام، باب کروکر و نیز رابرت منندز، سه چهره فعال سنا در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران، همگام با اسرائیل در روزهای اخیر تاکید کردند که باید تحریم‌ها علیه ایران را از هم اکنون گسترش داد.

سناتور گراهام پنجشنبه گذشته نیز توصیه کرده بود، هر گونه توافق نهایی احتمالی که میان دولت باراک اوباما و سایر قدرت‌ها با ایران بدست آید، به تایید کنگره برسد.

کنگره آمریکا در انتخابات میان‌دوره‌ای اخیر به تسلط جمهوری‌خواهان درآمده است؛ دیدگاه‌های جمهوری‌خواهان در برنامه اتمی ایران همخوانی زیادی با موضع‌گیری‌های اسرائیل دارد.

اما در روزهای پایانی از مذاکرات هسته‌ای، توئیتر منتسب به علی خامنه‌ای یک «برنامه ۹ ماده‌ای برای نابودی اسرائیل» منتشر کرده و نیز رسانه‌های وابسته به اصولگرایان ایران حملات به اسرائیل را شدت بخشیده‌اند.

فارس، خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران، نیز شنبه ۲۴ آبان، سه موشک «اسرائیل‌زن» را «معرفی» کرده بود.

XS
SM
MD
LG