لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۳

آسیب‌دیدگی «بیش از ۹۱ هزار نفر» بر اثر نزاع در تهران


مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران خبر داد که طی ده ماه اخیر ۹۱ هزار و ۲۸۸ نفر در این استان به علت «آسیب‌دیدگی بر اثر نزاع» به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، بشیر نازپرور، روز شنبه ۱۶ اسفند، گفت که این رقم که تا دی‌ماه امسال محاسبه شده در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد «مراجعان نزاع» به مراکز پزشکی قانونی ۸۹ هزار و ۵۶۱ نفر بوده‌اند، ۱٫۹ درصد افزایش یافته‌است.

به گفته خانم نازپرور، ۶۰ هزار و ۱۹۱ نفر از آسیب‌دیدگان بر اثر نزاع در استان تهران در این مدت مرد و ۳۱ هزار و ۹۷ نفر زن بوده‌اند.

وی تصریح کرد: «این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل، ۵۹ هزار و ۱۷۵ نفر از مراجعان نزاع به پزشکی قانونی استان مرد و ۳۰ هزار و ۳۸۶ نفر زن بوده‌اند.»

به گفته خانم نازپرور، همچنین آمار افراد مراجعه‌کننده به مراکز پزشکی قانونی استان تهران به علت نزاع در دی‌ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۲٫۷ درصد افزایش یافته‌است.

وی گفت که تنها در دی‌ماه ۷ هزار و ۹۲۶ نفر به علت صدمه بر اثر نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان تهران مراجعه کرده‌اند.

کارشناسان مشکلات اقتصادی، فقر، بیکاری، مصرف مواد مخدر، جر و بحث بر سر مالکیت، گران‌فروشی، سرخوردگی و فشار اجتماعی، نارضایتی جنسی و نداشتن تربیت و آموزش کنترل خشم را از مهم‌ترین عوامل بروز درگیری و نزاع در ایران می‌دانند.

در همین حال خبرگزاری خبرآنلاین پیش از این گزارش داده بود که در سال گذشته ۶۱۷ هزار و ۳۵۸ نفر در استان‌های مختلف ایران پس از رخ دادن نزاع به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند.

همچنین به گفته مرتضی طلایی، عضو شورای شهر تهران، سال گذشته حدود ۱۰۷ هزار نزاع خیابانی در شهر تهران رخ داده‌است.

براساس گزارش‌ها هر ساله تعدادی از نزاع‌های خیابانی منجر به قتل افراد می‌شود.

پیش از این ابوالفضل ابوترابی، عضو هیأت رئیسه کمیسیون قضایی مجلس ایران گفته بود که «سالانه ۱۱۰۰ فقره قتل با سلاح سرد در کشور رخ می‌دهد که ۹۰ درصد آن‌ها در نزاع‌های خیابانی بین جوانان اتفاق می‌افتد «در همین حال معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی با اشاره به کشته شدن ۷۹۹ نفر با سلاح سرد در سال ۹۱ گفته بود که ۷۵ درصد از این قتل‌ها «بدون برنامه‌ریزی و قصد قبلی» انجام شده‌است.

وی علت بسیاری از قتل‌ها در درگیری‌های خیابانی را اختلافات جزئی و مواردی چون اختلاف برسر جای پارک خودرو، تصادف خودرو، اعتراض به دلیل صدای بلند موتورسیکلت و یا گوشی تلفن همراه و تنه خوردن هنگام حرکت در پیاده‌رو ذکر کرده بود.

یکی از خبرسازترین نزاع‌ها در سال جاری،خبر قمه و چاقوکشی عده‌ای در بیمارستانی در اردبیل در آبان ماه گذشته بود.

XS
SM
MD
LG