لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۶

ماهنامه «زنان امروز» توقیف شد


به گزارش خبرگزاری مهر، هیئت نظارت بر مطبوعات ایران در جلسه روز دوشنبه ۷ اردیبهشت خود، ماهنامه «زنان امروز» را به دلیل به گفته این هیئت «ترویج و توجیه ازدواج سفید» توقیف و پرونده این نشریه را به دادگاه ارسال کرد.

در همین حال خبرگزاری فارس، «عدم رعایت حقوق زنان» و «پافشاری و اصرار بر طرح موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌ها» را از دلایل هیئت نظارت بر مطبوعات ایران، برای توقیف ماهنامه «زنان امروز» ذکر کرده‌است.

دبیر هیئت نظارت بر مطبوعات نیز گفت که این هیئت مطالب نشریه «زنان امروز» درباره «موضوع ازدواج سفید» را «ترویج و توجیه» این سبک از زندگی مشترک و «مغایر با ارزش‌های دینی و ملی دانسته» و بر این اساس، حکم به توقیف این نشریه داده‌است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، علاءالدین ظهوریان همچنین گفت که این هیئت برخی مطالب نشریه «زنان امروز» را «مصداق ترویج و توجیه ناهنجاری» تشخیص داده‌است.

در واکنش به این اتهام، مدیر مسئول ماهنامه «زنان امروز» گفت که این نشریه در پی ترویج و توجیه ازدواج سفید نبوده و این موضوع را نقد نیز کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، شهلا شرکت تأکید کرد: «اولین بار بحث ازدواج سفید را خود وزارت کشور اعلام کرد؛ اگر قرار نبود این مسئله رواج پیدا کند، پس چرا مطرح کردند.»

وی با اشاره به بررسی موضوع «ازدواج سفید» در شماره پنج ماهنامه «زنان امروز» افزود: «تشریح این موضوع کاملاً بی‌طرفانه بود و در بخشی از گزارش هم از زبان کسانی که در این حوزه به این مشکل برخوردند، مصاحبه گرفته‌ایم و در نتیجه گفته‌ایم که در چنین ضابطه‌هایی حقوق زنان تضعیف می‌شود، بنابراین نمی‌دانم مشکلشان چه بوده‌است.»

در ماه‌های گذشته برخی از مقامات جمهوری اسلامی درباره افزایش آمار «ازدواج سفید» که به معنای زندگی زنان و مردان بدون ازدواج رسمی در یک خانه است، ابراز نگرانی کرده‌اند.

از جمله محمد محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر رهبر جمهوری اسلامی، روز یک‌شنبه ۹ آذر ۹۳، ضمن انتقاد از ازدواج‌های موسوم به «ازدواج سفید» گفته بود که دیری نمی‌رسد که نسل «حلال» مردمی که این نوع زندگی را برمی‌گزینند، از بین می‌رود و نسل آن‌ها به گفته او «حرام‌زاده» می‌شوند.

انتشار ماهنامه «زنان امروز» به مدیرمسئولی شهلا شرکت در خردادماه ۹۳ و پس از نزدیک به هفت سال توقیف از سر گرفته شده بود.

این ماهنامه با نام ماهنامه زنان در بهمن سال ۷۰ انتشار خود را آغاز کرده و در بهمن ماه سال ۸۶ با تصمیم هیئت نظارت بر مطبوعات لغو امتیاز شده بود.

این ماهنامه در طول انتشار خود به دلیل چاپ مطالب انتقادی و به چالش کشاندن قوانین مربوط به زنان، از سوی طیف‌های موسوم به اصول‌گرا مورد انتقادات شدیدی قرار داشت و بارها از آن به دادگاه شکایت شده بود.

شهلا شرکت، مدیر مسئول این ماهنامه، سال ۲۰۰۵ جایزه «شجاعت در روزنامه‌نگاری» را دریافت کرد.

موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌ها به عنوان تماشاگر که به گفته خبرگزاری فارس اصرار بر طرح آن از دلایل توقیف ماهنامه «زنان امروز» اعلام شده، پس از انقلاب اسلامی در ایران با محدودیت‌های فراوانی روبه‌رو بوده و در فروردین ماه بار دیگر خبرساز شده بود.

عبدالحمید احمدی، معاون وزیر ورزش و جوانان، روز شنبه، پانزدهم فروردین، اعلام کرده بود که شورای امنیت کشور طرح پیشنهادی این وزارتخانه را تأیید کرده و حضور زنان در سالن‌های ورزشی برای تماشای مسابقات «برخی رشته‌های ورزشی» در سال جاری اجرایی خواهد شد.

با این حال ساعاتی بعد بابک دین‌پرست، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل وزارت کشور، اعلام کرد که «شورای امنیت کشور در خصوص حضور بانوان در سالن‌های ورزشی مصوبه‌ای نداشته‌است.»

در واکنش به این خبرها، شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهوری ایران در امور زنان، گفته‌است که در کمیته مشترک سه‌گانه «آیین‌نامه جامعی درباره نحوه حضور زنان و خانواده‌ها در سالن‌های ورزشی تدوین شده، ولی هنوز به تصویب نهایی نرسیده‌است.»

محمود احمدی‌نژاد در دوران ریاست جمهوری خود تلاش کرد تا برخی از محدودیت‌های ورود زنان به ورزشگاه‌ها را برطرف کند اما با مخالفت بسیاری از اصول‌گرایان و روحانیون پرنفوذ امکان چنین کاری را به دست نیاورد.

XS
SM
MD
LG