لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۱

ظریف: در متن پیش‌نویس توافق نهایی هسته‌ای پرانتزهای زیادی باقی مانده‌است


محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران

با وجود ابراز امیدواری عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، نسبت به نگارش «نخستین پیش‌نویس» متن توافق نهایی با گروه ۱+۵ «در چند روز آینده»، وزیر خارجه ایران می‌گوید که هنوز «پرانتزهای زیادی» در این متن باقی‌مانده‌است.

محمدجواد ظریف، شامگاه یک‌شنبه ۱۳ اردیبهشت، در پیامی توئیتری نگارش متن توافق نهایی درباره برنامه اتمی ایران را «کار مشکلی» توصیف کرد که «آهسته و پیوسته در حال پیشرفت است.»

آقای ظریف در عین حال تأکید کرد که «مصممیم به بحران‌های ساختگی پایان دهیم و افق جدیدی را بگشاییم.»

در همین حال به گزارش خبرگزاری ایرنا، حمید بعیدی‌نژاد، عضو تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران، در یادداشتی با عنوان «چرایی پیچیدگی مذاکرات تدوین متن تفاهم هسته‌ای» از «حساسیت بسیار زیاد» کلمه‌های پیشنهادی درباره لغو تحریم‌های ایران و «موضوعات هسته‌ای» در متن توافق نهایی ایران و گروه ۱+۵ سخن گفته‌است.

به گفته آقای بعیدی‌نژاد، «پیگیری این موضوعات در عالی‌ترین سطح سیاسی در نظام تصمیم‌گیری کشورها دنبال می‌شود.»

نگارش متن توافق نهایی ایران و گروه ۱+۵ از روز چهارشنبه، دوم اردیبهشت، در وین، پایتخت اتریش، آغاز شد و نخستین موضوع این متن چگونگی برداشتن تحریم‌های ایران اعلام شد، هدفی که به گفته عباس عراقچی، دستیابی به آن «پیچیده» و دشوار خواهد بود.

عباس عراقچی و مجید تخت روانچی، دو عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران، از روز پنج‌شنبه، ۱۰ اردیبهشت، طی مذاکره با هلگا اشمید، معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نگارش این متن را در نیویورک ادامه داده‌اند.

آقای عراقچی روز جمعه، ۱۱ اردیبهشت، ضمن ابراز امیدواری برای نگارش این متن در چند روز آینده در عین حال گفته بود که «نخستین پیش‌نویس پر از موارد اختلافی خواهد بود و به قول ما پرانتزهایی خواهد داشت که باید بعداً درباره آنها تصمیم‌گیری شود.»

در همین حال، حمید بعیدی‌نژاد، در یادداشت روز دوشنبه خود تأکید کرد: «وقتی موضوعی در این سطح، به فرایند تصمیم‌گیری کشورها وارد می‌شود، طبیعی است که... ابعاد حاکمیتی، سیاسی، امنیتی، بین‌المللی و حقوقی موضوعات نیز... مورد لحاظ قرار گیرند، و کار مذاکره را با پیچیدگی‌های خاص خود مواجه می‌کند.»

این عضو تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران، همچنین با اشاره به «تمرکز اسرائیل و دیگر کشورهای عربی و منطقه‌ای» بر موضوع پرونده اتمی ایران، «توجه زیاد رسانه‌ای داخلی و بین‌المللی» را بر روند مذاکرات اتمی ایران و گروه ۱+۵ «اثرگذار» دانست.

در همین حال، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز شنبه ۱۲ اردیبهشت گفته بود که «اگر توافق نهایی هسته‌ای با ایران بر اساس تفاهم بد اخیر لوزان بدست آید، دنیا جای بسیار خطرناک‌تری خواهد شد.»

با این حال در همان روز جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفت که «سرسختی رهبری اسرائیل در برابر چارچوب تفاهم بدست آمده در لوزان قابل درک نیست.»

ایران و کشورهای گروه ۱+۵ روز ۱۳ فروردین در لوزان سوئیس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که «چارچوب» توافق نهایی را مشخص کرده‌اند، چارچوبی که به تفاهم لوزان معروف شد.

در پی تفاهم لوزان، قرار است ایران و قدرت‌های جهانی تا روز ۱۱ تیرماه آینده به سند جامع و فراگیر توافق نهایی دست پیدا کنند.

XS
SM
MD
LG