لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۸

زمین‌لرزه جنوب‌شرقی ایران ۳۴ کشته در پاکستان بر جای گذاشت


نقشه زلزله ۷.۸ ریشتری در سیستان و بلوچستان
نقشه زلزله ۷.۸ ریشتری در سیستان و بلوچستان
روز سه‌شنبه، ۲۷ فروردین، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی حدود ۷٫۸ ریشتر استان سیستان و بلوچستان ایران در نزدیکی مرز پاکستان را لرزاند. این زمین‌لرزه در کشورهای اطراف هم احساس شد و در پاکستان ۳۴ کشته بر جای گذاشت. تاکنون تلفات جانی در ایران گزارش نشده است.

کانون این زمین‌لرزه در ۳۶ کیلومتری منطقه گُشت، حد فاصل خاش و سراوان، گزارش شده‌است.

گفته‌های شاهدان عینی از منطقه زلزله‌زده، گزارش‌های رسانه‌ها و اظهارات مقامات ایرانی حاکی از آن است که این زمین‌لرزه در ایران تلفات جانی در پی نداشته است.

شبکه خبر تلویزیون جمهوری اسلامی ایران پیشتر از جان باختن دست‌کم ۴۰ نفر بر اثر این زمین‌لرزه خبر داده بود اما در خبرهای بعدی به نقل از مقام‌های مسئول این خبر تکذیب شد.

مرتضی اکبرپور، معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور، به ایسنا گفته است که زلزله سراوان تا این لحظه خسارت جانی نداشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه خبر ایران، نام شهرهای خاش، زاهدان، ایرانشهر در ایران، و رودبار در افغانستان و مسقط در عمان به عنوان مناطق زلزله‌زده بیان شده است.

این گزارش هم‌چنین می‌افزاید که بر اثر این زلزله، تمامی مراکز اداری و تجاری دبی تعطیل شده و مردم دبی و ابوظبی به خیابان‌ها آمده‌اند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:00:45 0:00
لینک مستقیم


یک کارشناس در این زمینه به شبکه خبر تلویزیون ایران گفت که چون عمق زمین‌لرزه امروز در مقایسه با زمین‌لرزه‌های گذشته زیاد بوده است، گستردگی لرزه‌ها بیشتر بوده به طوری که این زلزله در کشورهای اطراف هم احساس شده اما در همین حال از شدت لرزه‌ها و شدت خرابی‌های به بار آمده کاسته است.

در این باره مرتضی مرادی‌پور، معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال‌احمر به خبرگزاری فارس گفته است: «با توجه به شدت زلزله توقع داشتیم تا مناطق مسکونی و بافت فرسوده خسارت زیادی ببیند، اما به دلیل اینکه زلزله در عمق ۹۵ کیلومتری زمین رخ داده خسارت آن در حد زلزله‌های ۴ ریشتر بوده است.»

در همین حال مدیرکل امنیتی استان سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، به شهروندان آن منطقه توصیه کرد که با توجه به احتمال وقوع پس‌لرزه، امشب را در خانه‌هایی ساکن باشند که احتمال ریزش دیوار ندارد.

سازمان هواشناسی ایران از احتمال بارندگی در منطقه زلزله‌زده در سیستان و بلوچستان ایران در روز آینده گزارش داده است.

با وجودی که گزارشی از تلفات جانی در مناطق زلزله‌زده در ایران به دست نیامده است، تلفات این زمین‌لرزه در پاکستان تا ۳۴ نفر رسیده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشییتدپرس، یک مقام نظامی در پاکستان گفته است که تاکنون ۳۴ نفر بر اثر زمین‌لرزه امروز جان باخته‌اند و دستکم ۸۰ نفر نیز زخمی شده‌اند.

به گفته این مقام پاکستانی که نخواسته نامش ذکر شود، همه این تلفات در شهر «مَشکــَل» رخ داده‌اند.

مرکز این زمین‌لرزه در حدود ۵۰ کیلومتری مرز پاکستان بوده است.

موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران قدرت این زمین‌لرزه را ۷٫۵ ریشتر اعلام کرده است، اما مؤسسه زمین‌شناسی ایالات متحده قدرت این زلزله را ۷٫۸ ریشتر ذکر می‌کند.

کانون این زمین‌لرزه در ۸۱ کیلومتری شمال سراوان، ۸۶ کیلومتری خاش، و ۲۰۰ کیلومتری زاهدان گزارش شده‌ است. کانون این زمین‌لرزه را در عمق از ۱۵ تا ۲۵ کیلومتر ذکر کرده‌اند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران ساعت این زمین‌لرزه را ۱۵ و ۱۴دقیقه و ۱۷ ثانیه به وقت محلی اعلام کرده است.

خبرگزاری ایرنا نیز روز سه‌شنبه از وقوع زمین‌لرزه دیگری به بزرگی سه و چهار دهم ریشتر در فاریاب استان کرمان خبر داد که از جزئیات آن گزارش دیگری مخابره نشده‌است.

یانا پرسلی، از مؤسسه زمین‌شناسی آمریکا، در گفت‌وگو با رادیو فردا گفت که به باور او زمین‌لرزه سراوان با زلزله هفته پیش استان بوشهر که در فاصله هزار کیلومتری از سراوان قرار دارد از لحاظ زمین‌شناسی ارتباطی ندارد.

به گفته خانم پرسلی با وجود عمق زیادی که کانون زمین‌لرزه سراوان داشته اما شدت آن باعث شده که لرزش‌های آن در نواحی وسیعی حس شود. این کارشناس هم‌چنین افزود که به علت شدت زلزله سراوان باید انتظار وقوع پس‌لرزه‌هایی قوی نیز در منطقه طی روزهای آینده داشت.

مناطق تحت تأثیر زمین‌لرزه سراوان

صدا و سیمای ایران خبر می‌دهد که بر اثر زلزله، ارتباطات تلفنی و دیگر ارتباطات در بخش‌هایی از استان سیستان و بلوچستان قطع شده‌است.

به گزارش خبرگزاری مهر، لرزش زمین در شهر کرمان موجب هراس مردم و حضور آنها در معابر عمومی شده و لرزش‌های آن در استان فارس و خراسان جنوبی نیز حس شده‌است.

بنا بر گزارش‌ها، این زمین‌لرزه در بیشتر مناطق جنوب شرقی ایران، در ۴۰ شهر پاکستان، و همچنین منطقه خلیج فارس و حتی تا دهلی نو، پایتخت هند، نیز حس شده‌ است.

در کویت، امارات، بحرین و مناطق شرقی عربستان از جمله «دمام، دوحه، کویت، منامه، دبی و ابوظبی» این زمین‌لرزه احساس شده است. شبکه العربیه گزارش داد که برای حفظ جان کارکنان این شبکه ساختمان تلویزیون «ام‌بی‌سی» دبی تخلیه شده است.

اهالی دبی و دیگر نقاط خلیج فارس از بیم زمین‌لرزه به خیابان‌ها آمده‌اند و برج‌های بلند دبی نیز تخلیه شده‌اند.

بر اساس گزارش‌های اولیه بخش‌های از هند و ساکنان جنوب پاکستان در حیدرآباد و کویته نیز این زمین‌لرزه را احساس کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، محمود مظفر، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، از اعزام گروه‌های ارزیاب این جمعیت به مناطق زلزله‌زده شهرستان سراوان در استان سیستان و بلوچستان خبر داد.

مهدی زارع، معاون پژوهشگاه زلزله‌شناسی ایران، در گفت‌وگو با شبکه خبر تلویزیون جمهوری اسلامی، از این زلزله به عنوان اولین زمین‌لرزه بالاتر از ۷٫۵ ریشتر در فلات ایران در ۵۶ سال اخیر یاد کرد.

زلزله سیستان و بلوچستان درست یک هفته پس از زمین‌لرزه استان بوشهر روی می‌دهد.

روز بیستم فروردین زمین‌لرزه‌ای با بزرگی بیش از ۶ درجه در مقیاس ریشتر شهرستان دشتی در جنوب استان بوشهر را لرزاند که نگرانی‌هایی را نیز نسبت به مسئله ایمنی نیروگاه بوشهر ایجاد کرد.

مقامات جمهوری اسلامی بعدا این نگرانی‌ها را بی‌پایه و اساس توصیف کردند.
XS
SM
MD
LG