لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۰

واکنش اردوغان به انتقاد اتحادیه اروپا از سرکوب معترضان ترکیه


رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، معترضان این کشور را «تعدادی غارتگر» می‌نامد.
رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، معترضان این کشور را «تعدادی غارتگر» می‌نامد.
نخست‌وزیر ترکیه در واکنش به انتقاد اتحادیه اروپا از سرکوب معترضان توسط دولت ترکیه، روز جمعه، ۱۷ خرداد، هم‌پیمانان غربی خود را به «معیارهای دوگانه» متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رجب طیب اردوغان که در کنفرانسی در استانبول سخن می‌گفت با رد این انتقادات گفت که «همین اعتراضات اگر در هر کشور دیگر اروپایی رخ می‌داد برخورد خشن‌تری با آنها می‌شد».

اعتراضات در ترکیه که از یک اعتراض زیست‌محیطی در میدان تقسیم استانبول آغاز شد در دو هفته اخیر به بیش از ۷۰ شهر ترکیه سرایت کرده و جناح‌های سیاسی و اجتماعی گسترده‌ای را دربر گرفته است.

سرکوب این اعتراضات تاکنون سه کشته و به گفته انجمن پزشکان ترکیه ۴۷۸۵ زخمی برجای گذاشته و بیش از هزار نفر نیز از سوی پلیس بازداشت شده‌اند، اما با این وجود معترضان روز شنبه نیز هم‌چنان به تظاهرات‌های خود ادامه دادند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پس از آن‌ که نخست‌وزیر ترکیه از معترضان خواست به اعتراضات پایان دهند، هزاران نفر از شهروندان ترکیه از بامداد شنبه از این درخواست سرپیچی کرده و به خیابان‌ها آمده‌اند.

بنا بر این گزارش، معترضان از سحرگاه شنبه برای برگزاری تحصن آخر هفته با غذا و پتو به میدان تقسیم آمده‌اند و تعداد چادرهای اقامتی معترضان در پارک گزی در نزدیکی این میدان نیز رو به افزایش است.

استفان فوله، کمیسر امور مربوط به گسترش اتحادیه اروپا، روز جمعه در کنفرانسی در استانبول به نخست‌وزیر ترکیه هشدار داد که استفادهٔ بیش از حد از نیروی قهریه پلیس علیه معترضان، در حکومت‌های دموکراتیک جایی ندارد.

آقای فوله خواستار تحقیقات «سریع و شفاف» در مورد برخورد پلیس با اعتراضات ضد دولتی در ترکیه شد.

رجب طیب اردوغان در همین کنفرانس در پاسخ به این انتقاد گفت: «در هر یک از کشورهای اروپایی هر وقت اعتراض خشونت‌باری علیه پروژه‌های بازسازی صورت می‌گیرد، باور کنید که برخورد با آنها خشن‌تر از این است.»

نخست‌ وزیر ترکیه که تظاهرات‌کنندگان هفته‌های اخیر این کشور را «تعدادی غارتگر» نامیده که «آلت دست افراطیون» قرار گرفته‌اند، روز جمعه با لحنی آشتی‌جویانه‌تر گفت که «آغوش من به روی همه کسانی که تقاضاهای دموکراتیک دارند باز است».

رجب طیب اردوغان در سخنان خود ناآرامی‌های ترکیه را به جنبش ضد سرمایه‌داری «اشغال وال استریت» در نیویورک تشبیه کرده‌ است، اما سفارت آمریکا در آنکارا در پاسخ به این اظهارات روز جمعه در یک پیام توئیتری نوشت که «در پی اقدامات پلیس آمریکا در نیویورک کسی کشته نشد».

معترضان از جناح‌های مختلف بر این باورند که آقای اردوغان سعی در تحمیل قوانین اسلامی بر جامعه سکولار ترکیه دارد و او را متهم به «تمامیت‌خواهی» می‌کنند.

دولت اردوغان در آخرین تصمیم خود، در هفته‌های اخیر اعلام کرد که فروش مشروبات الکلی نیز در ترکیه محدود می‌شود.

در همین حال ترکیه تحت دولت اردوغان دوره رونق اقتصادی را تجربه می‌کند و حزب اسلام‌گرای «عدالت و توسعه» آقای اردوغان در مناطق روستایی و محلات مذهبی از پشتیبانی نسبتاً زیاد رأی‌دهندگان برخوردار است.

روز پنج‌شنبه شانزدهم خرداد در حالی که رجب طیب اردوغان از سفری کاری به ترکیه باز می‌گشت، هزاران تن از هواداران او برای استقبال از او در فرودگاه استانبول جمع شدند.
XS
SM
MD
LG