لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۱

هیلاری کلینتون، مجری آتش‌بس موفق نوار غزه


هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، طی سال‌های اخیر روابط مستحکمی را در سطح جهان برقرار کرده‌است.
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، طی سال‌های اخیر روابط مستحکمی را در سطح جهان برقرار کرده‌است.
وب‌سایت سیاسی–تحلیلی «پولیتیکو» می‌نویسد که هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا درست در لحظاتی که همه امیدها برای پایان سریع درگیری‌های نوار غزه از بین می‌رفت موفق شد زمینه برقراری آتش‌بس را فراهم کند. ولی به احتمال زیاد باراک اوباما در موارد بعدی باید بدون او یک چنین بحران‌هایی را مدیریت کند.

به نوشته وب‌سایت «پولیتیکو» خانم کلینتون از مدت‌ها پیش برنامه خود برای ترک مقام وزارت خارجه را اعلام کرده‌است.

هر چند خروج وی از دولت به این معنا نیست که دولت باراک اوباما باید همه مناسبات خارجی خود را از صفر آغاز کند ولی باید اعتراف کرد که هیلاری کلینتون طی سال‌های اخیر روابط مستحکم و موثری را در سطح جهان برقرار کرده بود و فقدان وی به شدت احساس خواهد شد.

در چهار سال گذشته علاوه بر تحولات موسوم به «بهار عربی» که فضای سیاسی کشورهای عربی را دگرگون کرد، تحولات لیبی و بحران سوریه، محور مهم و دشوار دیگر در سیاست خارجی آمریکا تنظیم مناسبات با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل بوده‌است.

هیلاری کلینتون درست در روزی وارد منطقه شد که بمب‌گذاری در اتوبوسی در شهر تل‌آویو روی داد. مواضع وی از آن روز تا روز چهارشنبه که بالاخره آتش‌بس مورد توافق دو طرف قرار گرفت امید به قطع موشک‌پرانی‌ها از سوی حماس و عدم حمله زمینی ارتش اسرائیل به نوار غزه را تقویت کرد.

پیش از سفر خانم کلینتون به منطقه، باراک اوباما بارها تلفنی با بنیامین نتانیاهو از طریق تلفنی گفت‌وگو کرده و خواستار پایان دادن به حملات شده بود ولی هیچیک از این توصیه‌ها به جایی نرسیده بود.

به نوشته تحلیلگر وب‌سایت «پولیتیکو» موفقیت هیلاری کلینتون در قانع کردن دوطرف به پذیرش آتش‌بس را باید از جمله معدود موفقیت‌های درخشان دولت باراک اوباما در منطقه‌ای دانست که در حال گذار از رژیم‌های خودکامه به سوی نظام‌های نسبتا دمکراتیک است و در این تحولات هنوز هم اکثریت افکار عمومی دید چندان مثبتی نسبت به آمریکا ندارند.

در عین حال موفقیت خانم کلینتون تا حد زیادی مدیون یافتن زبان و راهکارهای مشترک با حکومت جدید مصر است که پس از سرنگونی رژیم حسنی مبارک و روی کار آمدن نیروهای طرفدار اخوان‌المسلمین خود برای واشنگتن به یک چالش جدید بدل شده‌است.

خانم کلینتون در حالی که در کنار وزیر خارجه مصر ایستاده بود این آتش‌بس را اعلام کرد و آن را گام مهمی در راستای برقراری صلح و آرامش در منطقه‌ای توصیف کرد که طی دو سال گذشته شاهد بحران و تلاطم‌های فراوانی بوده‌است.

وب‌سایت «پولیتیکو» یادآوری می‌کند که هیلاری کلینتون شاید در دوران ریاست خود بر وزارت خارجه آمریکا نتوانسته‌است توافق‌های زیادی را عملی کند ولی مسلما جای خالی وی در دولت آینده باراک اوباما محسوس خواهد بود.

هیلاری کلینتون گفته‌است که پس از کناره‌گیری از مقام وزارت خارجه قصد دارد اوقات زیادی را در خانه بماند. اما بسیاری از صاحب‌نظران امور سیاسی آمریکا حدس می‌زنند که وی احتمالا در کارزارهای انتخابات ریاست جمهوری برای سال ۲۰۱۶ شرکت خواهد کرد و می‌تواند نامزد مطلوبی برای حزب دمکرات باشد.

از هم‌اکنون حدس زده می‌شود که خانم سوزان رایس سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد و یا جان کری سناتور دمکرات از ایالت ماساچوست نامزدهای احتمالی مقام وزارت خارجه در دولت بعدی باراک اوباما خواهند بود.

اما گذشته از این‌که مجلس سنا این افراد را تایید خواهد کرد و یا نه باید گفت که هیچکدام از آنها از کارآزمودگی و تجربه هیلاری کلینتون در مورد منطقه خاورمیانه برخوردار نیستند.
XS
SM
MD
LG