لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۱

خاتمی: لااقل در انتقال آن چه از من شنود می‌شود صداقت داشته باشند


محمد خاتمی، رییس‌جمهوری اسبق ایران.
محمد خاتمی، رییس‌جمهوری اسبق ایران.
محمد خاتمی، رییس‌جمهوری اسبق ایران، روز سه‌شنبه ۲۶ آذر در جمع استانداران دولت اصلاحات با بیان اینکه «جوی درست کرده‌اند که همه افراد احساس می‌کنند تحت شنود شدید هستند» گفت: «لااقل صداقت در انتقال آن چه شنود می‌شود داشته باشند».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمد خاتمی در این باره افزود: «درباره خودم می‌گویم که‌ ای کاش شنود می‌شد یا آنچه بود، همان طور منتقل می‌شد به جاهای دیگر. بنده از بولتن‌ها و مطالبی که علیه من گفته می‌شود باخبرم. چیزهایی گفته می‌شود که اصلاً از سر تا پا دروغ محض است. لااقل صداقت در انتقال آن چه شنود می‌شود داشته باشند و بویژه آنچه را به بزرگان منتقل می‌کنند».

وی در ادامه گفت: «دائماً سعی می‌کنند کسانی را که نمی‌پسندند، بدبینی نسبت به آنها را در سطوح بالای مملکت ایجاد کنند و حتی دوبه‌هم‌زنی کنند. حقوق شهروندی یعنی در این مملکت قانون اساسی وجود دارد».

رییس بنیاد باران افزود: «امروز اگر از حقوق شهروندی سخن می‌گوییم، باید فصولی که مربوط به حقوق ملت است، دقیقاً پیاده و از آن دفاع شود».

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که حقوق شهروندی طبق قانون «بیاید و پیاده شود».

حسن روحانی بنا به وعده‌ای که در دوران کارزارهای انتخاباتی داده بود ۱۰۰ روز پس از شروع به کار دولت خود، متن اولیه منشور حقوق شهروندی را در ۱۵ ماده (ماده ۳ آن در ۱۴۱ بند) در سایت ریاست جمهوری منتشر کرد.

از زمان انتشار این منشور، برخی از فعالان حقوق بشر و جامعه مدنی، انتقاداتی به آن وارد کرده‌اند و مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری، نیز روز سه‌شنبه در نشست مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک گفت: «دولت ادعایی درباره کامل بودن منشور حقوق شهروندی ندارد».

به گزارش خبرگزاری تسنیم وزیر دادگستری افزود: «منشور حقوق شهروندی با توجه به اشکالات زیادی که دارد نیازمند کار مطالعاتی فراوان برای رفع این مشکلات دارد».

پیش از انتقاد محمد خاتمی به مسئله شنود توسط حکومت جمهوری اسلامی، علی مطهری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، نیز در پاسخ به پرسشی درباره کار گذاشتن دستگاه شنود در دفترش گفت: «موبایل‌های همه نمایندگان مجلس شنود می‌شود».

وی روز هیجدهم آذر همچنین در مورد «بار دومی» که دستگاه شنود در دفتر کارش کار گذاشته شد توضیح داد که این کار با «تهدید» مسئول دفترش همراه بوده و دستگاه شنود در کولر جاسازی شده‌ بوده‌ است.

تاکید خاتمی بر طرفداری اصلاح‌طلبان از نظام

محمد خاتمی روز سه‌شنبه در ادامه سخنان خود در جمع استانداران دولت اصلاحات کار اصلاح‌طلبان را «نصیحت و نقد» عنوان کرد و تاکید کرد که «ما طرفدار نظام هستیم و تقویت نظام را می‌خواهیم».

رییس دولت اصلاحات ادامه داد: «یکی از ترفندها برای ضربه زدن به اصل نظام و انقلاب، مسیر تخریب و براندازی است. ما در مقابل آنها همچنان مقاوم هستیم و مواضع ما روشن است».

وی در پایان بار دیگر تاکید کرد: «ما می‌خواهیم اصل نظام باشد و دنبال همین هم هستیم».
XS
SM
MD
LG