لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۸

دولت عراق: موفق به شناسایی مهاجمان اردوگاه اشرف نشدیم


زخمیان اردوگاه اشرف در یکی از درگیری‌ها با نیروهای عراقی.
زخمیان اردوگاه اشرف در یکی از درگیری‌ها با نیروهای عراقی.
دولت عراق می‌گوید که در یافتن کسانی که مرتکب حمله خونین دهم شهریور سال جاری به اردوگاه اشرف شده‌اند موفق نبوده و در عین حال بار دیگر دست داشتن نیروهای امنیتی خود در این حمله را نیز تکذیب کرد.

روز دهم شهریور در پی حمله افراد مسلح به اردوگاه اشرف در عراق بیش از ۵۰ نفر از اعضا و کادرهای ارشد سازمان مجاهدین خلق کشته شدند که این تعداد حدود نیمی از ساکنان این اردوگاه را شامل می‌شد.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه، پنجم آذر، خبر داد که حیدر عقیلی، از اعضای عراقی کمیته دولتی ناظر بر تحقیقات حمله به اردوگاه اشرف، گفته‌ است: «موضوع اصلی که تحقیقات روشن ساخته این است که نیروهای امنیتی عراق در این حمله دست نداشته‌اند و این حمله کار یک گروه مسلح نامعلوم بوده‌ است.»

کمیته دولتی تحقیقات این حمله به درخواست سازمان ملل تشکیل شده و ریاست این کمیته را رئیس امنیت ملی عراق برعهده دارد. کمیته مزبور شامل نمایندگانی از وزارتخانه‌ها و سرویس‌های اطلاعاتی عراق و نمایندگانی از سازمان ملل می‌شود.

حیدر عقیلی، عضو این کمیته، که از مقام‌های وزارت حقوق بشر عراق است در گفت‌وگو با رویترز این احتمال را مطرح کرد که درگیری از داخل اردوگاه اشرف آغاز شده و حمله‌کنندگان از داخل اردوگاه آمده‌ باشند. وی سناریوی دیگری را نیز مطرح کرد مبنی بر این‌ که «حمله به اشرف ممکن است توسط هفت نفری که مفقود شده‌اند انجام شده‌باشد».

اشاره او به هفت نفری است که به گفته سازمان مجاهدین خلق در جریان حمله به اردوگاه اشرف، توسط نیروهای عراقی گروگان گرفته شده و پس از انتقال به استان عماره عراق به جمهوری اسلامی ایران تحویل داده شده‌اند.

حیدر عقیلی در گفت‌وگو با رویترز با تکذیب دست داشتن نیروهای دولتی عراق در مفقود شدن این هفته نفر اظهار داشت که «تصاویر افرادی که گفته می‌شود مفقود شده‌اند را در فرودگاه‌ها و ایست‌بازرسی‌ها پخش کرده‌ایم و هیچ خبری در این مورد دریافت نکردیم.»

شاهین قبادی، سخنگوی مجاهدین خلق که در پاریس ساکن است، در واکنش به اظهارات روز سه‌شنبه حیدر عقیلی این اظهارات را «کاملاً غیر قابل باور» دانست و گفت که «در هیچ جای جهان مجرم و متهم را مسئول تحقیقات جرمی که انجام شده قرار نمی‌دهند».

وی بار دیگر خواستار انجام تحقیقات مستقل بین‌المللی توسط سازمان ملل متحد شد.

حیدر عقیلی، عضو کمیته کنونی تحقیقات این حمله، روز سه‌شنبه در ادامه سخنانش گفت که از تحقیقات چنین برمی‌آید که حمله‌کنندگان زمان زیادی برای اعدام و قتل ساکنان داشته‌اند و فرصت کافی داشته‌اند تا بمب‌هایی را در خودروها و ساختمان‌ها کار گذشته و آنها را از فاصله منفجر کنند.

وی با ذکر این‌ که این عملیات «دقیق، پیچیده، و بزرگ» بوده‌ است گفت که «اعضای مجاهدین خلق که حمله را دیده‌اند به طور جدی از همکاری با مسئولان تحقیقات خودداری می‌کنند».

شاهین قبادی در واکنش، این اظهارات آقای غقیلی را «بخش دیگری از لیست دروغ‌های وی» نامید.

به گفته عقیلی، تعداد نفرات عضو سازمان مجاهدین خلق در عراق تا سال ۲۰۰۳ میلادی ۴٬۱۷۴ نفر بود و سازمان ملل موفق شده هزار نفر از آنها را برای اسکان مجدد جابه‌جا کند، اما ۱۶۰۰ نفر از مجاهدین خلق نیز در این ارتباط با مقام‌ها همکاری نکرده‌اند.

وی در مورد تعداد قربانیان حمله دهم شهوریور به اردوگاه اشرف نیز گفت که جز ۵۲ نفری که بنا بر گزارش سازمان ملل متحد در این حمله کشته شده‌اند، یک نفر دیگر نیز به تعداد مقتولان این حمله اضافه شده که به خاطر سوخته شدن چهره‌اش در ابتدا به عنوان یکی از ساکنان اشرف شناسایی نشده‌ بود.

قتل بیش از ۵۰ نفر در اردوگاه اشرف شادی مقامات جمهوری اسلامی ایران را به دنبال داشته و دولت جمهوری اسلامی با ابراز خرسندی از این رویداد با صدور بیانیه‌ای از آن چه «تلاش‌های صادقانه دولت عراق در رابطه با تعطیلی اردوگاه اشرف» خواندند، قدردانی کرده‌ است.
XS
SM
MD
LG