لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۷

زنجیره انسانی دفاع از کارون در برابر طرح‌های دولتی


زنجیره انسانی دفاع از کارون. (عکس از سایت بروال).
زنجیره انسانی دفاع از کارون. (عکس از سایت بروال).
عصر چهارشنبه گذشته گروهی از دوستداران محیط زیست در خوزستان با تجمع در ساحل غربی رود کارون اهواز نسبت به انتقال آب سرشاخه‌های کارون به استان‌های مرکزی ایران از جمله حوزه آبی زاینده‌رود اعتراض کردند.

به گزارش وب‌سایت کلمه کمربند انسانی روز چهارشنبه در اهواز با حضور بسیاری از دوستداران محیط زیست از اغلب شهرهای خوزستان از جمله رامهرمز، آبادان، خرمشهر، مسجد سلیمان، دشت آزادگان و شادگان شکل گرفت.

سام خسروی فرد، کارشناس محیط زیست و مقیم هلند در گفت‌وگو با رادیو فردا می‌گوید اکوسیستم رودخانه‌ای کارون سرمنشاء خدمات بسیاری برای مردم آن منطقه است:

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:36 0:00
لینک مستقیم

سام خسروی فرد: «یعنی از جمله تعدیل‌کننده هوا است، از جمله اینکه به هر حال آب شرب، آب کشاورزی و آب مورد نیاز برای صنایع فراهم می‌کند. مسئله کشت و صنعت مسئله‌ای است که با اقتصاد مردم و اقتصاد کل استان گره خورده. خشک شدن کارون می‌تواند تمام کشت و صنعت را از بین ببرد. یعنی نه تنها سلامت مردم به واسطه تعدیل کردن هوا و کاهش آن ذرات و گرد و غبار بلکه با خشک شدن رودخانه کارون اقتصاد مردم هم تهدید می‌شود.»

اعتراض مردم خوزستان به انتقال آب سرشاخه‌های کارون به حوزه آبی زاینده‌رود در پی طرح انتقال حوزه‌ای آب به ویژه حوزه آبریز کارون بزرگ صورت گرفت. حوزه زاینده‌رود به دلیل تامین آب شرب بخشی از استان‌های اصفهان، چهارمحال بختیاری و یزد دارای اهمیت بسیاری است که به دلیل خشکسالی و کمبود منابع آبی با خطر بسیار جدی روبه‌رو است.

تجمع برای زنجیره انسانی کارون. (عکس از سایت بروال)
تجمع برای زنجیره انسانی کارون. (عکس از سایت بروال)
اغلب کارشناسان محیط زیست معتقدند طرح‌هایی از این دست از آنجا که برای حوزه آبی مبداء و ساکنان آن مشکلات بسیاری ایجاد می‌کند به سرانجام روشنی نمی‌رسد. این درحالی است که در برخی خبرگزاری‌ها و وب‌سایت‌های خبری همچون خبرگزاری مهر یا وب‌سایت تابناک پیش از این خبرهایی مبنی بر خشک شدن بخش‌هایی از رود کارون منتشر شده بود.

در همین حال وبسایت کلمه به نقل از یکی از حاضران زنجیره انسانی دفاع از کارون در اهواز گزارش داده که وضعیت کنونی رودخانه کارون که عمق آن در بعضی نقاط شهر اهواز به یک متر رسیده نیازمند پیگیری جدی فعالان محیط زیست است.

شرکت‌کنندگان در این زنجیره انسانی در اهواز، از رئیس جمهوری، رئیس سازمان محیط زیست، استاندار خوزستان و نمایندگان مجلس خواستند تا به سرعت برای رفع مشکل کم آبی کارون و جلوگیری از انتقال آب سرشاخه‌های این رود تدبیری بیاندیشند.
  • 16x9 Image

    بنیامین صدر

    بنیامین صدر از سال ۱۳۸۰ فعالیت حرفه‌ای خود را در روزنامه‌های مختلف ایران آغاز کرد. او از سال ۱۳۹۲ به تحریریه رادیو فردا پیوست و در مدت فعالیت خود در رادیو فردا علاوه بر تهیه و اجرای برنامه‌های رادیویی، تهیه‌کننده و مجری برنامه تلویزیونی فرداگرام نیز بوده است.

XS
SM
MD
LG