لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۱

انتشار کاغذی هفته‌نامه «نیوزویک» پس از ۸۰ سال متوقف شد


هفته‌نامه «نیوزویک» که دهه‌های متوالی در زمره مجله‌های اصلی عرصه رسانه‌ای آمریکا بوده‌است پس از نزدیک به ۸۰ سال که از انتشار آن می‌گذرد در هفته پایانی ماه دسامبر، آخرین شماره کاغذی خود را منتشر کرد.

سردبیران این هفته‌نامه اعلام کرده‌اند که «نیوزویک» از این پس تنها به صورت دیجیتال و بر روی وب‌سایت «دیلی بیست» منتشر می‌شود و ۳۱ دسامبر امسال آخرین تاریخی است که نسخه‌های کاغذی این مجله در فروشگاه‌ها قابل خریداری است.

«نیوزویک» که زمانی از مجلات بسیار مهم خبری و تحلیل اخبار جهان به‌شمار می‌آمد طی ۱۰ سال اخیر بیش از نیمی از خوانندگان خود را از دست داد و از میزان آگهی‌های تبلیغاتی دریافتی آن نیز ۸۰ درصد کم شده‌.

روی جلد آخرین شماره چاپی این هفته‌نامه که این هفته انتشار یافت تصویری سیاه و سفید از ساختمانی در منهتن نیویورک دیده می‌شود که محل تهیه نسخه‌های چاپی این مجله بود.

سه کلمه «آخرین نسخه چاپی» که با برچسب توییتری به صورت last print issue# بر روی این جلد دیده می‌شود به نقل مکان این مجله به دنیای دیجیتال اشاره دارد.

مشتریان این هفته‌نامه از این پس برای دریافت محتویات آن می‌باید با رجوع به وب‌سایت «دیلی بیست» و پرداخت ۲٫۹۹ دلار در ماه یا ۲۴٫۹۹ دلار در سال شماره‌های مجله را بر روی آی‌پد خود دریافت کنند. دارندگان کتاب‌خوان‌های «کیندل» و «نوک» تنها می‌توانند هر بار یک شماره از مجله را به صورت دیجیتال خریداری کنند.

«نیوزویک» در سال ۱۹۳۳ کار خود را با سردبیری دبیر بخش خارجی مجله تایم آغاز کرد و طی سال‌های پس از آن تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین نشریه‌های ایالات متحده شد به طوری که تیراژ آن در سال ۲۰۰۸ به ۳٫۱ میلیون نسخه رسید.

«مایکل آیزیکوف»، از گزارشگران «نیوزویک» نخستین خبرنگاری بود که در سال ۱۹۹۸ در مورد اتهام رابطه جنسی بیل کلینتون، رییس جمهوری وقت با مونیکا لوئینسکی تحقیقات کرد و مقاله خبری همین گزارشگر در سال ۲۰۰۵ در مورد اهانت به قرآن توسط بازجویان زندان گوانتانامو واکنش گسترده‌ای در جهان اسلام را برانگیخت.

اما کاهش فروش نسخه‌های چاپی این مجله که روندی همگانی در خصوص همه نشریات غربی است باعث شد تا «نیوزویک» در سال ۲۰۱۰ با وب‌سایت خبری «دیلی بیست» ادغام شود و از آن زمان «تینا براون» سردبیری هر دو را برعهده دارد.

«تینا براون» درباره توقف چاپ «نیوزویک» به خبرنگاران گفته‌است که «روزی همه رقبای ما ناچار خواهند شد با همین شور و حرارت دست به این کار بزنند» و افزود که «ما از این نظر از رقبا جلو افتاده‌ایم.»
XS
SM
MD
LG